Faktaboks

Fra Bartolommeo
Født
28. marts 1472
Død
6. oktober 1517

Fra Bartolommeo, egl. Baccio della Porta, 28.3.1472-6.10.1517, italiensk maler, virksom i Firenze; uddannet i den florentinske maler Cosimo Rossellis værksted under indflydelse af Piero di Cosimo.

I ungdommen arbejdede Fra Bartolommeo sammen med studiekammeraten Mariotto Albertinelli, indtil han år 1500 gik i kloster under påvirkning af bodsprædikanten Girolamo Savonarola. Hovedværket i denne periode er Dommedag (1498-99, Museo di San Marco, Firenze), hvis ikonografi afspejler Savonarolas pessimistiske livssyn og krav om enkelhed.

Kompositionen er båret af en usædvanlig monumentalitet, klarhed og balance på linje med Leonardo da Vincis og Pietro Peruginos formsprog. Den blev et forbillede for Rafael, der ligesom Fra Bartolommeo på denne tid arbejdede sig frem til højrenæssancens næsten abstrakte forenkling.

Efter en rejse til Venedig i 1508 blev koloritten i Fra Bartolommeos billeder mere mættet, fx i Madonna og helgener (1509) i domkirken i Lucca. I årene 1510-13 var han Firenzes ubestridt ledende maler. Han fornyede det traditionelle sacra conversazione-motiv ved at tilføre dramatisk fortællende elementer som fx i Madonna Carondelet (1511) i domkirken i Besançon.

Efter den florentinske republiks fald i 1512 svigtede kunderne ham. Et kort ophold i Rom ansporede ham til mere dramatiske og turbulente kompositioner som Salvator Mundi (1517, Palazzo Pitti, Firenze).

Fra Bartolommeo gennemarbejdede sine kompositioner i et meget stort antal tegninger, hvoraf de fleste er bevaret til i dag. Bemærkelsesværdige er især landskabstegningerne, som hører til verdenskunstens første topografisk korrekte naturskildringer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig