Faktaboks

Matthias Grünewald

Mathis (Matthäus) Gothart Nithart eller Mathis Nithart-Gothart

Født
1480, Würzburg, Tyskland
Død
1. september 1528, Halle an der Saale, Tyskland
Levetid - kommentar
Født omkring 1480; død før 1. september 1528

Matthias Grünewald var en tysk maler og bygmester. Han er blevet kaldt den sidste gotiker, og hans ekstatiske og ekspressive fremstillinger, der har inspireret mange af eftertidens ekspressionistiske kunstnere, opfattes gerne i sammenhæng med tidens mystiske strømninger.

Navnet Grünewald er opdigtet og stammer fra den tyske maler og kunstskribent Joachim von Sandrart (1675); først i årene 1919-1923 lykkedes det at identificere kunstneren med signaturen M.G. eller M.G.N. som Mathis (Matthäus) Gothart Nithart eller Mathis Nithart-Gothart.

Grünewalds tidlige værker

Verspottung Christi ('Kristi bespottelse'), 1503-1505. olie på træ.
/Alte Pinakothek, München.

Matthias Grünewalds oprindelse kan ikke fastslås med sikkerhed, dog ved man, at han fra 1509 stod i hoftjeneste hos Ulrich von Gemmingen, ærkebiskoppen af Mainz. Bevarede værker fra kunstnerens hånd begrænser sig til ti altertavler og ca. 40 tegninger, udkast og skitser.

Det tidligste kendte værk af Grünewald er Verspottung Christi ('Kristi bespottelse') (1503-1505, Alte Pinakothek, München), udført til stiftskirken Sankt Peter und Alexander i Aschaffenburg. Allerede her iagttages de træk, der er så karakteristiske for Grünewald: den eksalterede stemning og den ekspressive dynamik og kolorit.

Isenheimalteret

Omkring 1511 fik Grünewald bestilling på det værk, som har gjort ham berømt i eftertiden, Isenheimalteret (ca. 1513-1515, Musée Unterlinden, Colmar). Alteret blev bestilt af abbed Johann Orliaco og hans efterfølger Guido Guersi til højalteret i antoniterklosteret i Isenheim, der er beliggende 20 km syd for Colmar.

Grünewald skulle udføre en flerfløjet tavle til et alterskrin, der var blevet udskåret kort forinden af billedhuggeren Niklaus von Hagenau. Predellaen, ligeledes med udskårne figurer, er tidligere blevet tilskrevet en vanskelig identificerbar træskærer Desiderius Beychel (Beichel). Den regnes i dag for udført i Niklaus von Hagenauers værksted.

Isenheimalteret er en såkaldt pentatyptichon, en fløjaltertavle med to faste fløje og fire bevægelige, der samlet kan vises i tre forskellige positioner.

Maria Magdalene ved foden af Kristi kors. Detalje fra Matthias Grünewalds Isenheimalter, udført ca. 1513-1515.
/Musée Unterlinden, Colmar.

Grünewalds særkende

Die heiligen Erasmus und Mauritius, 1520-1524, olie på træ.
/Alte Pinakothek, München.

Matthias Grünewalds højstemte, ekspressive udtryksform, især i fremstillingen af den lidende Jesus på korset, samt hans patetiske, sødmefyldte Mariaskildringer adskiller sig fra samtidige kunstnere som Albrecht Dürer og Albrecht Altdorfer, Hans Baldung og Lucas Cranach.

Grünewald er blevet kaldt den sidste gotiker, og hans ekstatiske fremstillinger, der har inspireret mange af eftertidens ekspressionistiske kunstnere, opfattes gerne i sammenhæng med tidens mystiske strømninger. Samtidig vidner hans værk om kendskab til italiensk kunst ved figurernes monumentalitet og volumen. Hans landskaber er udført med en bizar besjælethed: golde, sorte og øde i korsfæstelsesmotiverne, forrevne og overoplyste i Maria- og helgenskildringerne.

Sene værker

Fra 1516 stod Grünewald i hoftjeneste hos kardinal Albrecht af Brandenburg. Kardinalen lod sig afbilde i den hellige Erasmus' skikkelse i Grünewalds sene hovedværk Die heiligen Erasmus und Mauritius (1520-1524, Alte Pinakothek, München), bestilt til stiftskirken i Halle an der Saale.

I årene 1526-1527 opholdt Matthias Grünewald sig i Frankfurt am Main. Sandsynligvis forlod han hoffet på grund af sine reformatoriske sympatier for at ende sine dage i Halle an der Saale.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig