I årene umiddelbart efter, særligt i perioden fra 1811-1812 udførte Kersting en række interiørkompositioner, som ikke alene er et uvurderligt tidsdokument, men ligeledes værker, som skaffede ham anerkendelse i samtiden.
I 1811 udførte han sine bedst kendte atelierkompositioner, der portrætterede henholdsvis Gerhard von Kügelgen (Staatliche Kunsthalle Karlsruhe, se artiklen om denne) og Caspar David Friedrich (Hamburger Kunsthalle, se artiklen om denne). Det er interessant at iagttage, hvor forskelligt de to kunstnere havde indrettet deres atelier. Mens Kügelgen arbejdede i et rum omgivet af gipsafstøbninger, bøger, notater, musikinstrumenter og malerier, ser man Friedrich arbejde i et spartansk indrettet rum, hvor kunstneren tilsyneladende udelukkende forholder sig til forestillinger, der udspringer af erindring og filosofiske overvejelser.
Foruden atelierværkerne malede Kersting en række kompositioner, hvor man ser personer fordybet ved læsning, ved skrivning eller ved håndarbejde. Fælles for alle disse værker er en omfavnelse af rummet i al dets ro, indrettet med et enkelt inventar med få genstande, udført i en dæmpet farveholdning samt ikke mindst en omhyggelig skildring af lyskilden, enten fra et vindue eller fra lampens skær. Kersting fremstiller i disse værker det alment menneskelige som noget eviggyldigt hævet over tid og sted, hvilket så udpræget er kendetegnet for andre kunstnere, tidligere for 1600-tallets hollandske Johannes Vermeer og senere i slutningen af 1800-tallet for danske Vilhelm Hammershøi.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.