Faktaboks

Frans Hals
Født
1582, Antwerpen
Død
1666, Haarlem

Frans Hals van en hollandsk maler, der betragtes som en af de vigtigste kunstnere i 1600-tallet. Han var mest kendt for sine livlige og farverige portrætter af samtidige. Hals spillede en vigtig rolle i udviklingen af gruppeportrætter, og han er kendt for sit løse maleriske penselarbejde.

Opvækst og læreår

Den smilende kavaler
Frans Hals, Den smilende kavaler, 1624. Olie på lærred, 83 x 67,3 cm. The Wallace Collection, London, inv. P84.
Af /https://en.wikipedia.org/wiki/File:Cavalier_soldier_Hals-1624x.jpg.
Licens: CC BY 2.0

Frans Hals blev født af katolske forældre i Antwerpen. Året efter hans fødsel rejste de, som så mange andre flamlændere, til Holland og familien bosatte sig i Haarlem vest for Amsterdam. Her voksede Frans Hals op, og her virkede han hele sit liv.

Han var formentlig elev (før 1603) af maleren Karel van Mander, uden at dette dog satte sig synlige spor i hans arbejder, og i 1610 blev han mester i byens malerlav, Sankt Lukas-gildet. I 1616 rejste han til Antwerpen for at studere både Rubens og Van Dycks værker.

Allerede i 1615 var Hals i store økonomiske vanskeligheder, og fattigdom kom til at følge ham hele livet. Mellem 1620 og 1630 malede han portrætter af eliten. Han malede dem i al deres rigdom og selvtilfredshed. Hans menneskekundskab er kendetegnende for hans værker og ses især i de senere malerier. Han oplærte også forskellige elever, herunder Philips Wouwerman.

Portrætter

Portræt af en mand
Frans Hals, Portræt af en mand, c. 1655-1660. Olie på lærred, 104 x 84,5 cm. SMK, inv. KMS3847.

Frans Hals' speciale var portrætmaleriet, og han fremstod snart som Haarlems førende portrætmaler, der fik talrige officielle og private bestillinger fra byens rige bourgeoisi. Blandt hans tidlige arbejder er det berømte portræt af en ukendt mand, kaldet Den smilende kavaler (1624, Wallace Collection, London), malet i klare, lyse farver.

Senere forlod han denne farverige palet til fordel for en monokrom farveskala af sort, hvidt og gråt. Frans Hals malede enkeltportrætter, pendantportrætter af ægtepar og gruppeportrætter, og alle disse genrer fornyede han gennem en mere levende, utvungen og øjebliksbestemt fremstilling af de portrætterede, fx Isaac Abrahamsz Massa (1626, Art Gallery of Ontario, Toronto).

I 1620'erne og 1630'erne malede Frans Hals under indflydelse af bl.a. Gerrit van Hornthorst og Hendrik Terbrugghen en række genreportrætter eller karakterbilleder, fx Malle Babbe, ca. 1635 (Staatliche Museen zu Berlin), men han vendte ikke senere tilbage til denne motivkreds.

Skyttekompanier som speciale

Bedst kendt er Frans Hals for sine store gruppeportrætter af Haarlems skyttekompagnier og forstandere for sygehuse og fattighjem; otte af disse findes i Frans Hals Museum i Haarlem. Allerede i 1616 havde Hals malet Officersbanketten i Sankt Georg-skytternes kompagni, udført med hurtige, brede strøg i en virtuos alla prima-teknik, der ikke tidligere var set i hollandsk maleri. Billedet blev indledningen til den række mesterlige skyttestykker, hvormed han revolutionerede det hollandske gruppeportræt.

Så sent som i 1664 skabte han de to berømte, psykologisk indtrængende gruppeportrætter af henholdsvis forstanderne og forstanderinderne for fattigasylet i Haarlem (Frans Hals Museum, Haarlem).

Forstanderinder for mændenes alderdomsasyl i Haarlem
Frans Hals, Forstanderinderne for mændenes fattigasyl i Haarlem, 1664. olie på lærred, 170,5 x 249,5 cm. Frand Hals Museum Haarlem, inv. OS I-116.
Af /https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Frans_Hals_-_De_regentessen_van_het_oudemannenhuis.jpg.
Licens: CC BY 2.0

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig