Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Pietro da Cortona

Oprindelige forfattere CaJoer og Munk Seneste forfatter Redaktionen

Pietro da Cortona, egl. Pietro Berrettini, 1.11.1596-16.5.1669, italiensk maler og arkitekt, født i byen Cortona. Pietro da Cortona kom til Rom i 1613, hvor han blev indført i kredsen om kardinal Francesco Barberini.

I løbet af 1620'erne udviklede hans kunst sig til en fuldmoden barokstil, hvis grund var lagt i Rom af Caravaggio og Carraccierne. Sabinerindernes rov (1629, Musei Capitolini, Rom) er bygget op over en række diagonaler; figurgrupperne er inspireret af Berninis skulpturer.

Et hovedværk i den romerske barok er Cortonas monumentale freskoudsmykning af loftet i Palazzo Barberinis store sal, Allegori over det guddommelige forsyn under Urban 8. (1633-39). Hele kompositionen står i dynamiske, plastiske former og kontrastfyldte farver mod en malet åbning mod himlen, og den perspektiviske effekt er overvældende.

Annonce

Cortona påbegyndte i 1637 arbejdet med freskoerne af De fire tidsaldre i Camera della Stufa i Palazzo Pitti i Firenze. I Allegorier over Dyder og Planeter (1640-47), også i Palazzo Pitti, forenede han stuk og freskomaleri med en overbevisende illusionistisk virkning.

Blandt hans betydeligste sene udsmykningsarbejder i Rom er freskoerne i Chiesa Nuova (Korsets triumf, 1647-65) og i Palazzo Pamphiliis galleri (Scener fra Æneiden, 1651-54). Fra Cortonas atelier i Rom udgik tillige en strøm af oliemalerier, ofte store religiøse kompositioner.

Pietro da Cortonas første arkitektoniske hovedværk var kirken Santi Martina e Luca i Rom (1635-50), i hvis indre de skiftende vægplaner giver rummet en ny plastisk-dynamisk karakter; i det ydre presses den vældige krumme murmasse sammen af pilasterpar.

Kontrasten mellem konvekse og konkave former ses også i den romerske kirke Santa Maria della Paces facade (1656-57); nyt var det, at byrummet foran kirken blev bygget om, som var det en teaterscene. Mere enkel og monumental er facaden på Santa Maria in Via Lata (1658-62), ligeledes i Rom.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Caspar Jørgensen, Jens Peter Munk: Pietro da Cortona i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 18. oktober 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=59176