Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Korea - arkitektur - kunst - kunsthåndværk

Oprindelig forfatter BLPed Seneste forfatter Redaktionen

Skønt stærkt påvirket af kinesisk kultur har de koreanske kunstnere og kunsthåndværkere formået at skabe en selvstændig koreansk stil. Nutidens vestlige indflydelse bearbejdes ligeledes til et koreansk formsprog.

Arkitektur

Både træ, sten og mursten spillede en vigtig rolle i traditionel koreansk byggestil. Sten er benyttet til fæstningsværker, pagoder, grave og buddhistiske huler som Sokkuram i Sydkorea fra ca. 750, mens træ er anvendt til paladser, templer og rigmandshuse. Almindelige beboelseshuse var lerklinede med træstolper og stråtag. Byggestilen i træ kom fra Kina, men fik et koreansk præg, kendetegnet ved, at materialerne træder naturligt frem. De ældste bevarede træbygninger er fra 1100-t.

Skulptur

Fra forhistorisk tid kendes bl.a. vogterfigurer i sten, ler og træ i en ret enkel udformning. Senere buddhistiske figurer udviser større elegance, og især de forgyldte bronzestatuer fra 500-1300-t. virker lette og udtryksfulde. Efter at kongfuzianerne fik politisk magt under Yidynastiet, fik figurerne et mere tungt og konventionelt præg, og træ, ler og sten fortrængte i nogen grad bronzen.

Annonce

Maleri

Maleri som kunstform dyrkedes først og fremmest af landets lærde. De var stærkt påvirket af kinesiske stilarter og af teorierne om den "lærde mands maleri", hvor det at udtrykke sin egen natur gennem penselstrøgene var kernepunktet. Dog dyrkede nogle malere også en mere afslappet og til tider humoristisk stil. I Koryotiden var det religiøse maleri i særlig grad rigt på detaljer og farver, og guldmaling sås ofte. Det shamanistiske og folkelige maleri var spontant, farverigt og ligefremt med motiver fra livets gang. Særlig charmerende er folkelivsbilleder fra den sene Yiperiode, der illustrerer alle aspekter af samfundslivet.

Keramik

Lertøj fra yngre stenalder (ca. 6000-4000 f.Kr.) har kammønstre på gul og brun grund. Fra 1. årh. f.Kr. kendes gråt stentøj, og i de tre kongerigers periode var keramikken hyppigst grå. Indridsede og indpressede dekorationer var almindelige, men der blev også fremstillet stykker med applikationer og figurer som fx kander i form af en rytter til hest. Glasur ses fra 300-t., først som aske- og senere som feldspatglasur. Inspireret af Kina udvikledes celadonstentøjet i Koryoperioden, og selv i Kina blev den koreanske udgave beundret for sin fine, blågrønne glasur og de indlagte mønstre, der fra ca. 1150 udførtes i hvid, sort og rød farve med plante- og fuglemotiver. Skåle, kander og vaser var almindelige, men mere fantasifulde former ses også, fx nakkestøtter hvilende på løver. Hvidglaseret porcelæn var udbredt i Yiperioden, og dekorationer i blå, rød og brun underglasur ses ofte. Malemåden virker spontan, og et særlig charmerende motiv er muntre drager, der smyger sig om genstandene.

Metalkunst

Metalkunst i ædelmetaller forbindes især med genstande fra de tre kongerigers tid eller med buddhistiske genstande. Kongekroner, øreringe og bælter udført i guld med mange led og filigran, ofte med et kommaformet stykke jade som vedhæng, er typiske for de tre kongeriger. Bronzegenstande med indridsede geometriske mønstre ses fra 600-t. f.Kr. Senere bronzer fra 500-t. e.Kr. har undertiden indlagte mønstre i sølv eller mønstre indridset i overfladen. Motiverne er planter, blomster, fugle og landskabsscener. De fineste buddhistiske klokker og gonger stammer fra kongerigerne, det forenede Silla og Koryo. Klokkerne er dekoreret med blomsterrosetter og buddhistiske figurer, de er uden knebel og anslås udvendig med en hammer. Ophænget er oftest udformet som en drage.

Lak

Koreansk lak kendes fra 200-t. f.Kr. Et særkende er de indlagte perlemorsmønstre, der blev taget i anvendelse fra 900-t.; perlemoren er mindre end 0,2 mm tyk og ofte lagt på en gul eller rød grund for at opnå en mangefarvet effekt. Mønstrene omfatter planter, dyr, fugle og naturscener. Æsker er mest almindelige, men også møbler blev undertiden dækket af lak med mønstre. Lakken er som regel sort til mørkebrun eller rød, men der ses også en særlig gul variant; den blev mest brugt som dæklag for papirprodukter som fx vifter.

Møbler

er gerne lavet af fyrretræ, paulownia (kejsertræ) og zelkova (en slags elm). Da man i Korea om vinteren sidder på hævede gulve med varmekanaler i og om sommeren på kølige trægulve, er møblerne afstemt i højde efter dette. Træets struktur træder tydeligt frem, og metalbeslag har både praktisk og udsmykkende funktion. Almindelige former er skabe med mange låger og paneler samt kister og æsker, der kan have både låg og skuffer. Lave borde tjente både som bakker, spiseborde og skriveborde. Æsker er fremstillet af papir eller af træ og rør, dækket af farvestrålende papir med tekstil- og keramikmønstre.

Tekstiler

Fra tidlig tid var Korea kendt for stoffer af fin silke og ramie (bast af kinagræs); klare farver er et særkende. Fra 300-500-t. bestod dragten for kvinder af en kort jakke og et langt skørt med stor vidde holdt sammen under busten. Mændene bar en længere jakke og vide bukser. Ærmerne på jakker og kåber var let posede. Sædvanligvis var dragternes dele ensfarvede, men broderier ses bl.a. på visse kåber, bryllupstøj og punge. Mønstrene er fulde af symboler, der udtrykker ønsker om bl.a. forfremmelse, lykkeligt ægteskab og mange børn.

1900-tallet

Vestlig og japansk indflydelse på den koreanske kunst satte ind fra slutningen af 1800-t. Under den japanske okkupation 1910-45 forsøgte magthaverne at påvirke kunsten og arkitekturen ved bl.a. at anlægge offentlige byggerier i en japansk-europæisk stil, opført i sten og mursten. Efter Koreakrigen fik socialrealismen stor indflydelse i Nordkorea med bl.a. massive og himmelstræbende bygninger og skulpturgrupper, inspireret af sovjetisk kunst. I Sydkorea ses dels en forening af traditionelle og vestlige elementer som fx i Kyongju Nationalmuseet, dels en vestligt præget international stil som fx i Parlamentsbygningen i Seoul.

Læs mere om Korea.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Bent Lerbæk Pedersen: Korea - arkitektur - kunst - kunsthåndværk i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 13. november 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=110079