Buddhistisk kunst. Parti fra det vældige stupakompleks i Borobudur på Java; ca. 800 e.Kr.

.

Indonesien – billedkunst og arkitektur, Der blev først skabt en kunst af betydning i det indonesiske ørige, da indisk kulturpåvirkning gjorde sig gældende fra begyndelsen af 400-t., og det var hinduismens og buddhismens arkitektur og skulptur, der kom til at præge en frodig indonesisk kunst. De første eksempler på en indisk påvirket kunst er monumenter på det centrale Java fra begyndelsen af 700-t. Den indo-javanesiske periode varede til omkring 1450 med sit højdepunkt i 700-900-t.

Såvel hinduistiske som buddhistiske helligdomme, der kaldes candi (et kombineret tempel- og gravmonument), er opført i natursten og tegl. De ældste mindesmærker er en gruppe mindre hinduistiske templer, viet til guden Shiva. De blev normgivende for de følgende århundreders javanesiske tempelbyggeri. Fra ca. 775 udfoldede der sig en livlig buddhistisk byggeaktivitet. Det ældste daterede tempel er en candi bygget 778 for mahayana-gudinden Tara.

Det ellers så udbredte buddhistiske mindesmærke, stupaen, er repræsenteret forbavsende få steder i Indonesien. Til gengæld er stupakomplekset i Borobudur (ca. 800) med de fantastiske relieffremstillinger af Buddhas liv det mest storslåede bygningsværk i buddhistisk kunst. Berømt for sine udsmykninger er den samtidige candi Mendut med tre kæmpestatuer, der forestiller den belærende Buddha og to bodhisattvaer.

Efter 832 fik Shivakulten en renæssance med bl.a. opførelsen af det vældige tempelkompleks, candi Loro Jonggrang, et hinduistisk modstykke til Borobudur. Omkring 930 blev det hinduistiske magtcenter forlagt til Østjava, hvor tempelbyggeriet blev fortsat indtil ca. 1450, da hinduriget blev stærkt trængt af islams voksende indflydelse på øen. Kongefamilien og hoffet flygtede til Bali, hvor den hinduistiske kultur er bevaret indtil i dag.

Maleriet har aldrig spillet nogen større rolle i indonesisk kunst, det har derimod kunsthåndværket. Berømt er fx smedekunsten og det balinesiske træskærerarbejde. Indonesiske tekstilfarvningsteknikker som batik og ikat er for længst taget i brug af kunsthåndværkere i hele verden.

Vestlig indflydelse har påvirket både indonesisk kunst og kunsthåndværk, men efter Indonesiens uafhængighed har man bl.a. ved oprettelse af kunstskoler forsøgt at skabe en egen nationalkunst baseret på traditionel stil og teknik. En repræsentant for moderne indonesisk kunst er den balinesiske maler Ida Bogus Made, der har prydet FN-bygningen i New York med et maleri.

Læs mere om Indonesien.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig