New York. Chrysler-bygningen af W. van Alen (1930).

.

New York. Frank Lloyd Wrights Guggenheimmuseum i New York (1943-59) er behersket af den organiske arkitekturs bløde, svungne linjer. Museet er blevet sammenlignet med et sneglehus, hvor det ydre afspejler det vigtigste arkitektoniske motiv i det indre, den spiralsnoede rampe. I 1900-t.s arkitektur fremhæves Wright ofte som den vigtigste repræsentant for det organiske og mere dionysiske, mens Mies van der Rohe betragtes som hovedeksponent for det kølige og klassiske, det apollinske.

.

New York. Brooklyn Bridge og World Trade Center før terrorangrebet 11. september 2001.

.

New York. World Trade Centers skyskrabere står i flammer efter at være blevet ramt af to kaprede passagerfly den 11. september 2001. Kort efter styrtede bygningerne sammen og begravede op mod 3000 mennesker. Terroraktionen kom som et chok for verden og især for den amerikanske befolkning.

.

New York. Det nye World Trade Center under opbygning. Det vil bl.a. omfatte et højt tårn, Freedom Tower. I baggrunden ses The World Financial Center-bygningerne. Foto fra maj 2007.

.

New York. Seagram Building af Ludvig Mies van der Rohe og Philip Johnson, 1954-58, der regnes blandt modernismens hovedværker.

.

New York. Flatiron Building eller Fuller Building, som Daniel H. Burnhams bygning oprindelig hed, fik hurtigt efter opførelsen i 1901 tilnavnet strygejernet pga. den karakteristiske trekantsform. Fotografi fra 1905.

.

New Yorks arkitektur er især kendetegnet ved to konstruktionstyper: støbejernsbyggeriet og stålskelettet. Begge typer har muliggjort opførelsen af bygninger hurtigt, billigt og højt.

Da New Yorks befolkningstal i løbet af 1840'erne passerede 500.000, var behovet for både boligkomplekser og offentlige bygninger stort. Støbejernsbyggeriet havde sin blomstringstid 1850-80 for helt at forsvinde i løbet af 1920'erne. Ved at bruge elementer i støbejern blev det muligt at give bygningen store lysåbninger og åbne rum med få bærende søjler. De fleste byggerier af denne type ligger i SoHo, bl.a. Haughwout Building (1857) af J.P. Gaynor og Cary Building (1857) i venetiansk renæssancestil af John Kellum & Gamaliel King.

Med udviklingen af personelevatoren i 1850'erne og forfinelsen af stålskelettet, hvori vægge og gulve er ophængte, var vejen banet for skyskraberen.

Den højeste bygning i 1800-tallet, Park Row (1899) af R.H. Robertson, rejste sig i 30 etager. De mest imponerende skyskrabere fra første halvdel af 1900-tallet er den 87 m høje Flatiron Building (1901) af D.H. Burnham, den gotikinspirerede Woolworth Building (1913) på 241 m af Cass Gilbert samt art déco-bygningerne Chrysler (1930) på 319 m af William van Alen samt Empire State Building (1931) på 381 m af Shreve, Lamb & Harmon.

I tiden efter 1945 er det bygninger kendetegnet ved modernismens enkle form, der tiltrækker opmærksomheden: Lever House (1952) af Skidmore, Owings and Merrill og Seagram Building (1958) af Ludwig Mies van der Rohe og Philip Johnson.

I 1980'erne og begyndelsen af 1990'erne genindførte postmodernismen ornamentikken i arkitekturen, fx i AT&T Building af Philip Johnson og John Burgee. Et af byens kendte vartegn og USA's næsthøjeste bygning (efter Sears Tower i Chicago), World Trade Center (1973) med de to tvillingetårne på hhv. 415 m og 417 m af Minoru Yamasaki på Lower Manhattan blev i 2001 jævnet med jorden ved terrorangrebet 11. september. Højhusenes kollaps knuste de øvrige bygninger i centret og anrettede svære skader på nabobygninger, undergrundsstationer og infrastruktur i et 6,5 ha stort område.

I 2002 vandt Daniel Libeskind konkurrencen om at udvikle den overordnede plan for genopførelsen af World Trade Center med bl.a. et 541 m højt Freedom Tower (senere omdøbt til One World Trade Center), kompleksets og USA's højeste bygning.

Der er over 120 museer i byens fem bydele, heraf mere end 80 på Manhattan. Blandt de vigtigste er Metropolitan Museum of Art (grdl. 1870), Guggenheim Museum (1959, Frank Lloyd Wrights eneste bygning i New York), Museum of Modern Art (1939) med en skulpturhave af Philip Johnson (1953) og bygninger af bl.a. Cesar Pelli (1984) samt det sekskantede Museum of Jewish Heritage (1997) af Kevin Roche & John Dinkeloo.

I 2006 stod Renzo Pianos udvidelse af The Morgan Library and Museum færdig, og museet for samtidskunst, New Museum (grdl. 1977), med en minimalistisk syv-etagers bygning af de japanske arkitekter Kazuyo Sejima (f. 1956) og Ryue Nishizawa (f. 1966) åbnede i 2007 som den første nye museumsbygning downtown Manhattan i mere end et århundrede.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig