Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Storbritannien - arkitektur - 1850-2010

Oprindelig forfatter Utoft Seneste forfatter HaAn

Joseph Paxton stod bag opførelsen af det mægtige Crystal Palace, der i materialevalg og udtryk stod som et monument over en ny tids maskinæstetik, en ny tids krav til formen som udtryk for funktionen. Skulpturen i forgrunden er del af det haveanlæg, der omgav kæmpedrivhuset i Sydenham syd for London.

Joseph Paxton stod bag opførelsen af det mægtige Crystal Palace, der i materialevalg og udtryk stod som et monument over en ny tids maskinæstetik, en ny tids krav til formen som udtryk for funktionen. Skulpturen i forgrunden er del af det haveanlæg, der omgav kæmpedrivhuset i Sydenham syd for London.

Den industrialiserede produktion af nye bygningsmaterialer som jern og glas lå bag Joseph Paxtons enorme udstillingsbygning Crystal Palace til verdensudstillingen i London 1851.

Med Arts and Crafts Movement opstod en villaarkitektur, som byggede på den traditionelle borgerlige arkitekturs enkle former. Philip Webbs "Red House", Bexley Heath i Kent (1859), opført for William Morris, dannede skole: en hensigtsmæssig bolig med asymmetrisk plan, ærlig anvendelse af konstruktioner og lokale materialer, højt valmede tage og sammenstilling af gavlmotiver. Andre markante arkitekter var Norman Shaw, C.F.A. Voysey og Baillie Scott.

Mod slutningen af 1800-t. opførtes villakvarterer med sammenhæng i formsprog og materialer, et koncept, der blev overført til Ebenezer Howards haveby-idé (1898 ff.); arkitekturbegrebet blev udvidet til byen som en homogen helhed, realiseret med Raymond Unwins plan for Letchworth NØ for London, grdl. 1903. Puritanismen i Arts and Crafts bevirkede, at jugendstilen kun fik ringe fodfæste; en undtagelse var C.R. Mackintosh med sin organisk inspirerede udtryksform i mange interiører; hans Glasgow School of Art (1896-97 og 1906-07) foregreb funktionalismen.

Annonce

Charles Rennie Mackintosh. The Glasgow School of Art (1896-97 og 1906-09) er Mackintoshs hovedværk. Han ikke blot tegnede bygningen, han stod tillige for indretningen indtil mindste detalje; møblement og lamper er således også hans design.

Charles Rennie Mackintosh. The Glasgow School of Art (1896-97 og 1906-09) er Mackintoshs hovedværk. Han ikke blot tegnede bygningen, han stod tillige for indretningen indtil mindste detalje; møblement og lamper er således også hans design.

1900-30 påvirkede Arts and Crafts det offentlige byggeri parallelt med en nyfortolkning af klassiske stilarter frem mod en forenkling med store kubiske former, fx rådhuset i Swansea (1930-34) af Percy Thomas. Den internationale modernisme slog for alvor igennem med Owen Williams' (1890-1969) Boot's Chemical Factory i Beeton, Nottinghamshire (1931-32) og blev siden kraftigt stimuleret af landflygtige tyske arkitekter som Walter Gropius og Marcel Breuer. Funktionaliteten fra århundredskiftet blev genoptaget med villabyggeri inspireret af Le Corbusier, mens arkitektgruppen Tecton, grdl. 1933 af Berthold Lubetkin (1901-90), gav en ekspressiv form i jernbeton til Gorillahuset og Pingvinsøen (1938) i London Zoo.

Genopbygningen efter 2. Verdenskrig, et stort boligbehov og en skolereform var grundlag for planlægning af byenheder omkring servicecentre i eksisterende byområder, neighbourhood units, og opførelsen af hen ved 30 new towns (1946-72), der videreførte haveby-idéerne fra omkring 1900. Koncertsalen Royal Festival Hall i London (1951) blev udformet af Leslie Martin (1908-2000) m.fl. efter akustiske principper, mens Hunstanton Secondary School i Norfolk (1949-54) af Alison og Peter Smithson indvarslede tiårets brutalisme, frigjort af stil og mode, med rå betonflader, glas og frilagte installationer.

Postmodernismen i 1980'erne fik sin væsentligste udbredelse ved byfornyelsen af London Docklands. Bemærkelsesværdige bygninger fra slutningen af 1900-t. er James Stirlings museumsbygning Clore Gallery ved Tate Britain i London (1980-87) samt high tech-arkitekterne Richard Rogers' kontorbygning for Lloyd's i London (1978-86) og Norman Fosters Stansted Airport i Essex (1989-91). Alle tre arkitekter har tillige opført væsentlige bygningsværker i udlandet.

Omkring 2000 understøttede Millennium Kommissionen en teknologisk udvikling i byggeriet og bud på fremtidens arkitektur. Der blev opført en række økologisk bæredygtige projekter. Sir Norman Fosters Swiss Re HQ Tower, London City (1997-2004), en 180 m høj glasklædt pinjekogle med naturlig ventilation er en af de mere markante sammen med Millennium Dome af Richard Rogers; den rummede først udstillingen i anledning af år 2000 og fungerer nu som sportsanlæg. Den består af en 50 m høj gennemskinnelig glasfiberkuppel med en diameter på 320 m. Dens beliggenhed på Greenwich halvøen trak bolig- og erhvervsbyggeri med sig.

Skotland fik lokal parlament i 1999 og dertil et bygningskompleks ved østenden af the Royal Mile i Edinburgh 1999-2004, tegnet af de catalanske arkitekter Enrique Miralles og Benedetta Tagliabue (f. 1963) i samarbejde med den skotske tegnestue Robert Matthew & Stirrat Johson-Marshall (RMJM), Edinburgh.

Det innovative og stærkt skulpturelle kompleks består af en serie bygninger, der rejser sig fra randen af en oval plint og debatsalen står markant i komplekset med en hvælvet tag som en omvendt båd.

Læs mere om Storbritannien.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Kirsten Utoft Christensen: Storbritannien - arkitektur - 1850-2010 i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 24. marts 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=165397