Basler Münster, Basels storslåede senromanske domkirke blev opført efter en brand i 1185.

/Basel, Schweiz.

Middelalder

Middelalderens arkitektur repræsenteres af de romanske domkirker i Basel, Chur og Zürich og af de gotiske kirker Fraumünster i Zürich og domkirkerne i Lausanne, Fribourg og Bern.

Renæssance og barok

Renæssancestilen kom især til udtryk i det borgerlige byggeri i 1500-1600-tallet, fx rådhusene i Luzern og Fribourg.

Italiensk, fransk og sydtysk indflydelse gjorde sig gældende i barokkens bygninger, blandt andet i det mægtige klosteranlæg i Einsiedeln (1600-1700-tallet) og den gennemgribende ombygning i 1700-tallet af middelalderklostret i Sankt Gallen.

Nyklassicismen præger rådhuset i Neuchâtel fra slutningen af 1700-tallet.

1800-tallet

I midten af 1800-tallet fik den tyske arkitekt Gottfried Semper betydning for den schweiziske arkitektur, blandt andet som professor 1858-1870 ved Eidgenössische Technische Hochschule (ETH) i Zürich, hvis bygning i nyrenæssancestil han opførte (1858-1864).

I arkitekturen frem til sidst i 1800-tallet optræder et nationalt præg ikke som noget gennemgående stilistisk element. Kun i traditionelt regionalt byggeri trænger lokale kulturers særegne udtryk igennem med varierende konstruktioner fra dal til dal.

Efter forbundsstatens tilblivelse i 1848 vandt behovet for national identitet frem, også i arkitekturen. Det affødte den såkaldte Heimatstil med kraftige tagkonstruktioner og imposante hjørne- og nøglesten i lokale stensorter.

Gottfrid Semper. Eidgenössische Technische Hochschule (ETH) i Zürich, der blev opført fra 1858 til 1864.
/Zürich_Schweiz.

1900-tallet

Først i 1900-tallet fik Schweiz en central position inden for moderne arkitektur, blandt andet i kraft af Eidgenössische Technische Hochschule (ETH) i Zürich, der blev en af de mest betydningsfulde arkitektskoler i Europa.

Underviserne Hans Bernoulli (1876-1956) og Karl Moser (1860-1936) var internationalt orienterede og fortalere for en modernistisk, rationel arkitektur. Hannes Meyer og Hans Schmidt (1893-1972) var blandt skolens stærkeste repræsentanter, der ønskede maksimal reduktion af formsproget; Meyer brugte blandt andet præfabrikerede elementer, fx i boligbyggeriet Siedlung Freidorf.

Neues Bauen

I 1920'erne dannede en gruppe unge schweiziske arkitekter konceptet Neues Bauen, inspireret af Bauhaus i Tyskland. De ville fremme et formsprog, der var baseret på udviklingen inden for moderne byggeteknologi med standardisering i centrum. Karl Moser opførte i beton det første moderne kirkebyggeri i Schweiz, Sankt Antonius-kirken i Basel (1931).

CIAM

Le Corbusier. Maison Clarté i Genève fra 1930-1932. I 2016 blev Maison Clarté optaget på UNESCO's Verdensarvsliste, sammen med 16 andre bygninger af Le Corbusier, fordelt i 7 lande.
/Genève.

I 1928 blev arkitektsammenslutningen CIAM grundlagt i Schweiz med Le Corbusier i spidsen. Et af målene var at koordinere en international tilgang til modernismens udvikling. Blandt Le Corbusiers vigtigste byggerier i Schweiz er Maison Clarté i Genève (1930-1932) og Petite Maison i Vevey (1923-1924).

I 2016 blev både Maison Clarté og Petit Maison af Le Corbusiers optaget på UNESCO's Verdensarvsliste, sammen med 15 andre bygninger af arkitekten, fordelt i syv lande.

Efterkrigstidens arkitektur prægedes af rationelt og økonomisk byggeri, som det fx ses hos Max Bill og arkitekterne fra Atelier 5 med deres Halen Siedlung (1961) ved Bern.

Nyere tendenser

Peter Zumthor. Therme Vals, ('badeanlæg i Vals'), 1996, Kanton Graubünden. Zumthor tegnede en bygning, der skulle forbinde sig med det omkringliggende områdes geologi og topografi.
/Vals i Kanton Graubünden, Schweiz.

Aldo Rossis postmodernistiske indflydelse som professor ved ETH inspirerede i 1970'erne den italienskprægede Ticinoskoles opposition mod den anonyme, internationale stil.

I stedet søgte arkitekter som Mario Botta (født 1943), Aurelio Galfetti (1936-2021) og Luigi Snozzi (1932-2020) i retning af en større historisk bevidsthed med kombinationer af klassiske, geometriske former og hensyn til den lokale kulturarv.

Gennem en stærk forenkling af formsproget er enkelhed, teknologisk fornyelse og suveræn teknisk udførelse blevet kendetegnende for samtidens schweiziske arkitektur, fx med arkitekterne Peter Zumthor, Diener & Diener, Peter Märkli (født 1953), Annette Gigon (født 1959) & Mike Guyer (født 1958) og Herzog & de Meuron.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig