Lihme Kirke er arkitekturhistorisk meget interessant, og mens den har et tydeligt slægtskab med Lem Kirke, så adskiller den sig fra Sallings øvrige kirker ved materialebrug og historik.
Kirken er, sammenlignet med øvrige kirker i området, relativt gammel og kan nok dateres til omkring år 1100 – en periode, hvor særligt den jyske del af landet var præget af engelsk-normanniske strømninger fra vest, hvilket ses i flere af kirkens bygningsdele. Rækkefølgen i bygningsdelenes opførelse kan ikke helt fastsættes, og mens faglitteraturen i en årrække har antydet, at skibet, mod sædvane, er ældst, så tyder nyere undersøgelser på det modsatte; bygningsdetaljer vidner om, at apsis og kor er opført samtidigt, mens skibet er lidt yngre.
Lighedstræk med den nærliggende Lem Kirke ses indenfor udsmykning og opbygning, og det er ikke usandsynligt, at de to kirker er opført i den samme gruppe af håndværkere med relation til den engelsk-normanniske verden. Desuden udmærker bygningen sig i arkitekturhistorisk henseende ved, at alle dens dele formentlig er bygget i den samme, tidlige fase.
Kirken udgøres af romansk apsis, kor og skib og har sengotiske tilføjelser i form af et våbenhus og et tårn. Den nederste del af tårnet er dog romansk. Skibet er opført i små marksten med kvadersten ved hjørner og muråbninger. I sydsidens murværk ses eksempel på sildebensmurværk (opus spicatum), som er et træk fra engelsk-normannisk arkitektur. Koret og apsissen samt den nederste del af tårnet står i granitkvadre. På korets østhjørner er to stærkt fremspringende billedkvadre (dyrefigurer), dvs. kvadre med udhuggede billeder, også et engelsk-normannisk træk, og på apsissen ses to halvsøjler.
Den rundbuede norddør er muret til. Den består af en kraftig rundstav, dvs. et profileret bånd, og overliggende skifter i rundstavspumper og hulstave (engelsk-normannisk træk). Ved skibets syddør ses endnu en rundbuet granitoverligger og kragbånd, dvs. de nederste sten, som buen hviler på. Apsissens østvindue er ikke tilmuret. De romanske vinduer i koret og skibet blev genåbnet ved istandsættelsesarbejdet i 1960’erne.
Tårnets romanske underdel står på en skråkantet sokkel og hjørnelisener, dvs. svagt fremspringende murpiller, der foroven er forbundet af rundbuefriser, hvis konsoller er udformet som mandshoveder. Konsollernes forholdsvis langstrakte udformning anses også som værende et tegn på engelsk-normannisk indflydelse. Tårnets overdel, som er tilføjet i sengotisk tid, har øst-vest vendt saddeltag (typisk for området) og har på nordgavlen en bevaret blændingsdekoration, dvs. murniche, af nordvestjysk type. Den glatte sydgavl er helt fornyet i 1789.
Det sengotiske våbenhus har tidligere tjent som gravkapel. Det er opført i røde mursten og har en gavldekoration svarende til tårnets, men denne er helt ombygget i nyere tid. Et våbenhus mod nord blev revet ned i 1700-tallet, hvorefter det nuværende formentlig har tjent som våbenhus.
Indvendigt er væggene hvidkalkede, og skibet er dækket af bjælkeloft i grå og røde farver. Over koret er der i sengotisk tid indbygget et ottedelt hvælv, mens apsissen har halvkuppelhvælv. I våbenhuset er der bjælkeloft. Stoleværket er bemalet i en rød-orange nuance.
Det overhvælvede tårnrums indre er usædvanligt: Det har haft to rundbueåbninger, mens der midt i rummet også er en høj rundbue med smalle kragbånd, dvs. de nederste sten, som buen hviler på. Dette kan tyde på, at der meget tidligt i kirkens historie kan have været indrettet et herskabspulpitur, dvs. en balkon til fornemme folk, på det første stokværk, dvs. etage.
Skibet har tegl- og blytag på henholdsvis nord- og sydside. Apsissen og koret har blytag, mens tårn og våbenhus har tegltag. I kirkens tagkonstruktioner er der både ældre og nyere dele i eg og fyrretræ.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.