Danske kirker ligger normalt stik øst-vest, men i Frederiks Kirke afviger orienteringen markant, da den har indgangen i sydøst og koret i nordvest. Den er og har fra første færd været tænkt underordnet planen for Frederiksstaden.
Som den nu fremtræder, fremstår Frederiks Kirke som et værk i tillempet italiensk barokstil med inspiration fra Peterskirken i Rom. Den cirkulære underbygning har på siderne mindre indgange flankeret af høje, korintiske søjler, og kvartcirklerne til siden herfor har hver tre vinduer. Ligesom i facaden på Peterskirken er der over vinduerne skiftevis en trekantet overligger og en segmentformet, og herover er der en balustrade smykket med seksten zinkstatuer af troens store mænd fra Moses til Luther.
Kuplens høje, vertikale underbygning kaldes en tambur. Inspireret af Peterskirken har den har hele vejen rundt rektangulære vinduer, som adskilles af søjlepar, og kuplen har ydre ribber og rækker af vinduer.
Også i de tværstillede, rektangulære partier ud for bydelens tværakse slægter Frederiks Kirke den romerske kirke på. Det ses tydeligt i formgivningen af bagsiden mod Store Kongensgade på trods af dens flade pilastre, dvs. halvsøjler, da bl.a. vinduernes rytme gentages og balustraden er smykket med skulpturer.
Mod Amalienborg Slotsplads har kirken en høj portiko, dvs. en indgangshal med søjler, med korintiske kapitæler, hvorover der er en trekantgavl, som angiveligt er inspireret af Pantheons i Rom, der blev opført under kejser Hadrian i 120 AD.
Rundt om kirken er der placeret tolv statuer af førende skikkelser i den danske kirke.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.