• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

G.F. Hetsch

Oprindelige forfattere ALThy og MG-J Seneste forfatter Redaktionen

G.F. Hetsch opførte 1841-42 Sankt Ansgars Kirke i Bredgade, København for det katolske trossamfund; siden 1941 har den været katolsk domkirke. Den enkle enskibede bygning er placeret mellem det gamle Frederiks Hospital tv. og Kirurgisk Akademi th. I facadens nicher står fem profetstatuer i zink, udført 1842 af billedhuggeren Gotthilf Borup (1804-79) efter udkast af Hetsch. I den latinske indskrift over dem står Viet Kristus Forløseren.

G.F. Hetsch opførte 1841-42 Sankt Ansgars Kirke i Bredgade, København for det katolske trossamfund; siden 1941 har den været katolsk domkirke. Den enkle enskibede bygning er placeret mellem det gamle Frederiks Hospital tv. og Kirurgisk Akademi th. I facadens nicher står fem profetstatuer i zink, udført 1842 af billedhuggeren Gotthilf Borup (1804-79) efter udkast af Hetsch. I den latinske indskrift over dem står Viet Kristus Forløseren.

G.F. Hetsch, Gustav Friedrich Hetsch, 1788-1864, tysk-dansk arkitekt. G.F. Hetsch samarbejdede 1808-12 med bl.a. Charles Percier i Paris og var 1812-15 i Rom, hvor arkitekten Peder Malling foreslog ham at søge lykken i København.

Her blev Hetsch i 1815 ansat ved Kunstakademiet, hvor han var professor fra 1822, og som medarbejder hos sin kommende svigerfar, C.F. Hansen, ved bl.a. interiørerne på Christiansborg.

Hetsch blev toneangivende både som arkitekt og kunsthåndværker i 1840'ernes og 1850'ernes senklassicisme. Et hovedværk er Synagogen i Krystalgade i København (1829-33).

Annonce

Tilskyndet af N.L. Høyen begyndte Hetsch at interessere sig for middelalderarkitektur. Herregården Basnæs (1842-46) og til- og ombygning på Gjorslev (1848) er udført i en fri, romantisk nygotik, mens Sankt Ansgars Kirke i København (1841-42) er italiensk romansk. Hetsch var den ny tids mand med respekt for de "ægte" materialer, således foretrak han blankmur.

G.F. Hetsch markerede sig stærkt inden for kunsthåndværk og -industri. Hans møbler i en Schinkel-inspireret senklassicisme dannede et alternativ til tidens borgerlige empire. I 1821 knyttedes han til Den Kongelige Porcelainsfabrik, hvor han 1828-57 var kunstnerisk leder. Her skabte han en række modeller og dekorationer med udgangspunkt i antikkens former.

Empire. To danske eksempler på empirens enkle, svungne stil. Den mørke stol i mahogni med indlægninger af citrontræ og ibenholt er udført af en anonym snedker i begyndelsen af 1800-t. Den hvidmalede stol af bøg med guldstafferinger og rødt silkebetræk er tegnet ca. 1826 af G.F. Hetsch til Christiansborg Slot. Begge stole findes på Kunstindustrimuseet.

Empire. To danske eksempler på empirens enkle, svungne stil. Den mørke stol i mahogni med indlægninger af citrontræ og ibenholt er udført af en anonym snedker i begyndelsen af 1800-t. Den hvidmalede stol af bøg med guldstafferinger og rødt silkebetræk er tegnet ca. 1826 af G.F. Hetsch til Christiansborg Slot. Begge stole findes på Kunstindustrimuseet.

Stildannende blev hans Fortegninger for Haandværkere (1839-43), hvori håndværkere kunne finde modeller til møbler, armaturer og ornamenter i den "simple republicanske stil".

I 1830'erne og 1840'erne tegnede G.F. Hetsch de danske og dansk-vestindiske pengesedler. Som lærer ved bl.a. Kunstakademiet prægede han i en menneskealder håndværkerundervisningen.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Anne Lise Thygesen, Mirjam Gelfer-Jørgensen: G.F. Hetsch i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 25. november 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=91221