Faktaboks

Ferdinand Meldahl
Født
16. marts 1827
Død
3. februar 1908
Frijsenborg
Herregården Frijsenborg i Østjylland blev i 1857-67 gennemgribende ombygget af Ferdinand Meldahl for lensgreve C.E. Krag Juel Vind Friis. Den valgte stil var renæssance, og resultatet blev et pionerværk i den danske historicisme.
Frijsenborg
Licens: CC BY SA 3.0

Ferdinand Meldahl. Foto: Hansen & Weller.

.

Ferdinand Meldahl opførte flere institutioner for samfundets svage; en af dem var evnesvageanstalten Gl. Bakkehus, Rahbeks Allé, København. Trods det traditionelle ydre, inspireret af italienske renæssancepaladser, indeholdt bygningen både gymnastiksale og legestuer. I 1970 blev den en del af Carlsberg.

.

Ferdinand Meldahl. Søtorvet i København, opført 1873-1876 af Vilhelm Petersen og Ferdinand Jensen i samarbejde med Ferdinand Meldahl, er et eksempel på den internationalt orienterede historicisme i Danmark. Europæerne, som disse arkitekter kaldtes, havde Paris som forbillede. Bygningerne langs torvet, der var tænkt som en ny port til København, er da også inspireret af franske palæer.

.

Ferdinand Meldahl var en dansk arkitekt. Ferdinand Meldahl var i årene ca. 1860-1900 den centrale leder af arkitekturens udvikling i Danmark. Han fuldførte i 1853 sin arkitektuddannelse på Kunstakademiet i København.

Under og efter sin uddannelse foretog Ferdinand Meldahl en række rejser i Europa og Nærorienten, som gav inspiration til den frie historicisme, der karakteriserede hans arkitektur. Hans lange og virksomme karriere var præget af hans indsats som politiker og administrator; han var bl.a. professor ved Kunstakademiet fra 1864-1905, kgl. bygningsinspektør fra 1865-1902, medlem af Københavns Borgerrepræsentation fra 1866-1892, og han deltog i en række bygningskommissioner for kommunen og staten.

Meldahl opførte såvel små som store bygninger, ofte ombygninger eller udvidelser, for både private og offentlige bygherrer. Han samarbejdede i flere tilfælde med andre arkitekter, bl.a. Albert C. Jensen, Ferdinand Jensen (1837-1890) og Emil Blichfeldt (1849-1908). Mens Meldahl lod facaden afspejle en bygnings stemning, anvendte han moderne idéer i indretningen, bl.a. i mejerier som fx Valbygaard (1860; nedrevet) og ved indførelse af opholdsrum, gymnastiksale m.m. i institutioner som Blindeinstituttet, Kastelsvej, København (1857-1858, tilbygning 1879-1880) og Gl. Bakkehus, København (1859-1860).

Ferdinand Meldahls historicisme spænder vidt med inspiration fra nordiske og schweiziske bindingsværkshuse (eget landsted ved Dyrehaven, 1867-1868), dansk middelalder (Stiftsbiblioteket i Roskilde, 1857-1859), fransk borgstil (Trolleholm, 1886-1889, og Trollenäs, 1891-1893, begge i Skåne) og venetiansk renæssance (Navigationsskolen, København, 1863-1865). I ombygningen af Frijsenborg ved Hammel (1862-1882) og ved genopførelsen af Frederiksborg Slot (1860-1784) blandedes Christian 4.-stilen med fransk-italienske træk.

Centralt i hans værk er udviklingen af København til en moderne storby, inspireret af Paris og Wien. Bebyggelsesplanen for Gammelholm (1859-1877) og Søtorvet (1873-1876) samt fuldførelsen af Frederikskirken og boligerne omkring den (1876-1894) er typiske, men størst betydning fik hans udlægning af voldterrænet til et sammenhængende parkbælte. Han medvirkede tillige ved planlægningen af Københavns Frihavn og genopførelsesplanerne for Christiansborg Slot. Blandt Meldahls restaureringsarbejder er Kronborg (1866-1900), Rosenborg (1867-1870 og 1884-1890) og Børsen (1878-1883).

Ferdinand Meldahl modtog i 1850 C.F. Hansen Medaljen. Hans Helge Madsen analyserer Meldahls filosofi og arbejdsmetode i bogen Meldahls rædselsprogram (1983).

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig