Faktaboks

Charles Rennie Mackintosh
Født
7. juni 1868, Glasgow, Skotland
Død
10. december 1928, London, Storbritannien
Statue af Charles Rennie Mackintosh

Bronzestatue af Charles Rennie Mackintosh, udført af Andy Scott. Statuen er 2,8 meter høj og står på en 2,2 meter høj sokkel. Mackintosh sidder på den karakteristiske stol, han designede for Argyle Street Tea Rooms i Glasgow. Statuen blev rejst i Glasgow i 2018 i anledning af 150-året for Mackintoshs fødsel.

Illustration.
Blomsterillustration af Charles Rennie Mackintosh fra tidsskriftet 'Ver Sacrum', 1901.
Af .

The Glasgow School of Art (1896-1897 og 1906-1909) er Mackintoshs hovedværk. Han ikke blot tegnede bygningen, men stod også for indretningen indtil mindste detalje; møblement og lamper er således også hans design.

.

Charles Rennie Mackintosh var en skotsk arkitekt og møbeldesigner. Han var gift med tekstildesigneren Margaret Macdonald (1864-1932). Mackintosh blev uddannet på forskellige tegnestuer i Glasgow og studerede om aftenen ved Glasgow School of Art.

I 1889 blev han ansat ved tegnestuen Honeyman & Keppie, hvorigennem så godt som alle hans arkitekturopgaver blev ført. I 1890 var han sammen med sin kone med til at danne kunstnergruppen The Four, og som medlem heraf deltog han i forskellige udstillinger, bl.a. Arts and Crafts Exhibition Society i London 1896 og i Wien i 1900.

Størstedelen af hans bygninger ligger i Glasgow, bl.a. hovedværket The Glasgow School of Art (1896-1897 og 1906-1909) samt villaerne Windyhill (1899-1901) og Hill House (1902). Han opførte også flere tesaloner, fx Argyle Street Tea Rooms (1897-1906) og Willow Tea Rooms (1903-1917), begge i Glasgow. Uden for Skotland er især ombygningen af Basset-Lowkes House i Northampton (1916-1919) bemærkelsesværdig.

Mackintosh var også tegner og akvarelmaler, og i flere tilfælde indrettede og dekorerede han tillige sine bygninger. Han har formgivet mere end 400 møbler, og i disse ligesom i hans bygninger spænder udtrykket fra abstrakt geometrisk til flydende organiske udtryk, inspireret af bl.a. japansk og keltisk kunst. Hans mål var den totale helhed fra stort til småt, og han forenede i sine værker symbolik, funktion og socialt engagement. Han stod som uafhængig og original kunstner uden for tidens dominerende stilistiske strømninger og betragtes ofte som pioner inden for moderne arkitektur i Storbritannien.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig