Tidligere har der hersket et synspunkt om, at der findes særlige aldersbestemte kritiske faser, hvor bestemte ting skal ske og færdigheder være udviklet, inden det er for sent. Det synspunkt er forladt i udviklingspsykologien (the point of no return-idéen).
Det gælder fx den opfattelse, at får moderen ikke sit barn op til sig umiddelbart efter fødslen, skades bindingen til barnet én gang for alle. Eller den idé, at der findes et uafvendeligt fikspunkt i den tidlige barndom for udvikling af følelsesliv eller sprog.
Derimod er der, med visse undtagelser, enighed om, at der findes nogle særlige udviklingsmæssigt vigtige sensitive perioder og overgange i livsforløbet. Her er oplevelse og læring mest intens; udviklingen af selvet er mest påvirkelig på bestemte alderstrin, men ikke nødvendigvis uafvendelig som hævdet i kritisk-fase-synet.
I faget undersøges nu, hvilke sensitive overgange, der måtte findes, samt hvor betydningsfulde og kronologisk udstrakte, de må formodes at være. Ikke blot i barndomsperioden, men i menneskets hele livsforløb.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.