Psykologiske test, måleinstrumenter til undersøgelse af forskellige aspekter af psykologisk funktion. Den enkelte test består af en eller flere delopgaver af samme art, men i stigende sværhedsgrad, hvis løsning kræver brug af den specifikke psykologiske færdighed, der ønskes undersøgt. De psykologiske test er udviklet i 1900-t. De findes i stort antal, og der udvikles løbende nye.
De fleste psykologiske test er relateret til en psykologisk teori, fx neuropsykologisk teori, kognitionsteori eller psykodynamisk teori. De har altid et defineret, specifikt formål, fx vurdering af kort- og langtidshukommelse for sprog eller rum-retnings-sans. De består af testmateriale, fx en lille historie nedskrevet på et ark eller ni ens farvede klodser. Materialet administreres af testeren over for testpersonen på en nøje defineret måde, fx med angivelser for oplæsningshastighed og tidsrum fra oplæsning til reproduktion af det oplæste. De registrerede, ubearbejdede besvarelser udgør en testprotokol.
Standardisering af testproceduren er forudsætning for, at det opnåede testresultat kan scores, og at den opnåede testscore kan relateres til normer for testen. Disse er bestemt ved at anvende den standardiserede testprocedure på et stort antal personer. Testens formål er således at vurdere, hvilket niveau testpersonen placerer sig på for en bestemt funktion. Ovenstående gælder for de psykometriske test, der er kvantitative, dvs. kan opgøres i fx antal korrekt løste opgaver. Andre test er imidlertid såkaldt kvalitative test. Her udlægges testresultatet gennem testerens teoretisk baserede tolkning af den rå eller scorede testprotokol.
De psykologiske test falder emnemæssigt i to hovedgrupper: Kognitive test, hvoraf de fleste er psykometriske, og personlighedstest, hvoraf nogle er kvalitative.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.