Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

image

Oprindelige forfattere HH-O og Ihl Seneste forfatter Redaktionen

/@api/deki/files/13024/=ud_a_363863.mp3?revision=1

image, begreb skabt af 1950'ernes amerikanske reklameindustri som udtryk for det identitets- og statusgivende livsstilsindhold, man forsøger at forbinde med et givet produkt. Senere er image blevet et bredere modeord for de forestillinger, et menneske gør sig om sin egen eller en andens sociale fremtoning eller om en vares, en gruppes, et firmas eller en organisations ydre profil (se corporate image).

Ordet image kommer fra engelsk, af latin imago 'billede, afbillede'.

Inden for musikindustrien er et image det billede, som er dannet i offentligheden af en kunstner eller en gruppe. Et image kreeres i samspil mellem et pladeselskabs kommercielle interesser og en kunstners personlighed, og det etableres fx gennem massemedierne og direkte til fans via salg af merchandise (idolvarer). Imageopbygningen hænger tæt sammen med den musikalske stil og knyttes ofte til poppens/rockens visuelle og ideologiske konventioner.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Henrik Høgh-Olesen, Lisbeth Ihlemann: image i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 22. februar 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=96479