Image, begreb skabt af 1950'ernes amerikanske reklameindustri som udtryk for det identitets- og statusgivende livsstilsindhold, man forsøger at forbinde med et givet produkt. Senere er image blevet et bredere modeord for de forestillinger, et menneske gør sig om sin egen eller en andens sociale fremtoning eller om en vares, en gruppes, et firmas eller en organisations ydre profil (se corporate image).

Faktaboks

Etymologi
Ordet image kommer fra engelsk, af latin imago 'billede, afbillede'.

Inden for musikindustrien er et image det billede, som er dannet i offentligheden af en kunstner eller en gruppe. Et image kreeres i samspil mellem et pladeselskabs kommercielle interesser og en kunstners personlighed, og det etableres fx gennem massemedierne og direkte til fans via salg af merchandise (idolvarer). Imageopbygningen hænger tæt sammen med den musikalske stil og knyttes ofte til poppens/rockens visuelle og ideologiske konventioner.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig