Danmarks Flyvemuseum. Museets samling spænder lige fra en gyrokopter til store passagerfly. Både svævefly, helikoptere, propelfly og jetfly er repræsenteret i udstillingen. Her ses en Catalina-flyvebåd fra 1958; den har tjent Flyvevåbnet på Grønland ved transport- og redningsopgaver. Under loftet hænger Maagen 2, en franskbygget flyvebåd fra 1913.

.

Danmarks Flyvemuseum, Danmarks første museum udelukkende for flyvning. Det åbnede 2. juni 1990 i Billund sammen med Danmarks Bilmuseum og Falck-museet, hvor det fik fællesnavnet Center Mobilium. Flyvemuseets første leder blev flyvehistorikeren Paul E. Ancker. På trods af en beliggenhed mellem på den ene side Billund Lufthavn og på den anden side Legoland faldt besøgsantallet støt år for år og dermed de nødvendige indtægter til driften samt afskrivninger på det dyre byggeri. I 1997 lukkede alle tre museer.

En stor del af Flyvemuseets effekter overførtes til Danmarks Tekniske Museum i Helsingør, hvor det genåbnede i 2000 i museets nye bygning, Helsingør Værfts tidligere jernstøberi, under navnet Danmarks Flyvemuseum. Den på fotoet viste Catalina, udlånt fra Flyvevåbnet, var i mange år museets stolthed, men blev i 2009 overflyttet til Danmarks Flymuseum i Stauning Lufthavn nær Skjern.

Betegnelsen Danmarks Flyvemuseum eksisterer i teorien fortsat, men anvendes med betegnelsen "Samlingen Danmarks Flyvemuseum ved Danmarks Tekniske Museum", idet Helsingørmuseet har valgt at integrere flyene blandt sine øvrige tekniske klenodier såsom biler m.m. Det har en støttegruppe med betegnelsen Flyvemuseets Venner.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig