Skalkonstruktion. Snittegning af moderne trafikfly.

.

Skalkonstruktion, inden for byggeteknikken en konstruktion, der begrænses af to flader (skaller) med relativt lille indbyrdes afstand. En skalkonstruktion udføres i de fleste tilfælde af jernbeton. Skallerne udformes med en krumning, der bevirker, at de hovedsagelig optager belastninger ved membrankræfter, dvs. kræfter i skalfladen, hvad der giver en stor bæreevne i forhold til materialeforbruget. Skalkonstruktioner anvendes bl.a. til store beholdere og til tage, hvor der opnås en arkitektonisk frihed, idet der kan spændes over store arealer uden mellemunderstøtninger, og uden at konstruktionerne bliver meget tunge. Specielle udformninger kendes som cylinderskaller, der kun krummer i en retning, HP-skal samt kugleskal.

Fly

Inden for luftfart kaldes konstruktioner, hvor den ydre skal i kroppen er bærende, for monocoque-konstruktioner. De har været anvendt siden flyvningens barndom. En særlig effektiv variant af skalkonstruktionen er semimonocoque-konstruktionen, hvor skallen indvendig er afstivet med længdelister (stringere) og formgivende spanter. De fleste større moderne flykroppe er semimonocoque-konstruktioner. Til styrkeberegning af skalkonstruktioner anvendes ofte finite element-metoden.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig