Her ses den nye og bedre Tacoma-bro i 1950. Konstruktionen er forbedret ud fra de indhøstede erfaringer.

.

Tacoma Narrows-broen,

hængebro over Puget Sound i staten Washington i det nordvestlige USA. Ved sin åbning i 1940 var det den tredjelængste hængebro i verden (efter Golden Gate-broen og George Washington-broen).

Tacoma Narrows-broen var kun forsynet med to vognbaner, hvilket gjorde den ekstremt slank og medførte, at den straks fra begyndelsen vibrerede selv ved beskedne vindstyrker. De moderate svingninger blev fire måneder efter broens åbning afløst af uhæmmede svingninger forårsaget af vinden, der vred brobanen op til ±45°, hvorefter træthedsbrud indtrådte i de lodrette hængekabler, og hele det 853 m lange hovedspænd styrtede i havet. Efter 2. Verdenskrig blev Tacoma Narrows-broen genopbygget, men nu med både større bredde og højde af brobanekonstruktionen.

Takket være filmoptagelser under nedstyrtningen er den første bro blevet et markant vidnesbyrd om vindens farlighed for slanke broer. Undersøgelser i vindtunnel blev herefter et vigtigt led i projekteringen af alle store hænge- og skråstagsbroer. Se også bro.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig