Det kinesiske talsystem kan føres tilbage til 1300-tallet f.Kr., den egentlige matematik til de sidste århundreder f.Kr. Talsystemet var fra begyndelsen et titalssystem; måske under indisk indflydelse skabtes et positionstalsystem omkring 1200.

Det centrale værk i traditionel kinesisk matematik er Jiuzhang suanshu (9 kapitler om aritmetik) fra det 1. årh. e.Kr., en systematisk opgavesamling med metodebeskrivelser og svar. En del opgaver er af praktisk art, andre er i virkeligheden af teoretisk karakter og behandler andengradsligninger og lineære ligninger med flere ubekendte, der løses ved en art matrixteknik.

De 9 kapitler blev grundlaget for en kommentartradition og inspirerede andre værker, sammen med hvilke de udgjorde det matematiske pensum i embedsmandsuddannelsen under Sui- og Tangdynastierne; fra Song og fremefter forsvandt matematik fra uddannelsen og blev dels en privat fornøjelse for de få, dels en praktisk viden for købmænd og håndværkere. Proportionalitetstænkning var grundlaget for denne periodes matematik, både i regning og i en geometri med retvinklede trekanter som kernebegreb (hvor også den pythagoræiske læresætning brugtes); bemærkelsesværdige resultater er korrekt begrundede beregninger af kugle- og pyramiderumfang.

Et højdepunkt nåedes omkring 1200. Her skabtes, ud over positionstalsystemet og kuglerammen, en særlig sfærisk trigonometri og en algebraisk teknik, der i stedet for symboler eller ord brugte regnepinde i et skema, og som anvendtes på ligninger med indtil fire ubekendte af indtil 14. grad; "Pascals trekant" brugtes til at beregne potenser og rødder. Denne matematik inspirerede den japanske wasan (se japansk matematik).

Efter 1600 begyndte europæisk matematik at blive oversat og at indvirke på den kinesiske tradition. Efter 1911 blev traditionen afbrudt (bortset fra kuglerammebrug), og den europæiske matematik overtog fuldt ud.

Den traditionelle kinesiske matematik er ikke deduktiv i euklidisk forstand; kommentarværker indeholder begrundelser, men disse kan både være matematiske og filosofiske eller efterprøvninger af resultaters korrekthed.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig