Lejemetal, antifriktionsmetal, metallegering, der anvendes som foring i glidelejer (se leje). Som lejemetal for aksler af jern og stål benyttes forholdsvis bløde metallegeringer, som med smørefedt eller -olie kan opbygge en dækkende smørefilm, der adskiller de glidende flader og forhindrer slid, samtidig med at store kræfter og belastninger kan overføres uden væsentlig friktion.

Støbejern, bronze, tin-, bly-, cadmium- og visse aluminiumlegeringer har været brugt i glidelejer, men de vigtigste typer lejemetal til svært maskineri som benzin- og dieselmotorer, dampturbiner, valseværker og cementmøller er blybronze og hvidtmetal.

Lejemetal blev oprindelig støbt og anvendt som massive lejebøsninger eller -klodser, der kunne monteres i maskinstativet. Nu anvendes fortrinsvis tynde belægninger af lejemetallet, der er støbt, valset eller sintret på lejeskåle af stærkere og stivere materialer, fx bronze og/eller stål. Sådanne lejer kan modstå større belastninger, og de har især bedre udmattelsesstyrke end massive lejer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig