Virtual reality, (eng. 'tilsyneladende virkelighed'), VR, computerskabt illusion, fx i form af lyd og billede, der frembringer en slags parallelverden, som tilskueren oplever at være en del af og kan påvirke. Virtual reality bruges også i erkendelsesteoretisk sammenhæng og i en associativ betydning.

Virtual reality er en måde, hvorpå man vha. computere kan gengive en fysisk, social eller fiktiv omverden, så tilskueren oplever sig som værende i den verden, som gengives af et computerdisplay. Som nøgleord for teknikken bruger man det engelske begreb immersion 'nedsænkethed': Deltageren oplever, at han eller hun ikke befinder sig foran eller uden for, men i skærmbilledet. For at skabe virtual reality-effekt skal meget kraftige computere kombineres med avancerede displaysystemer. Den virtuelle verden fremstår stereoskopisk, normalt fordi computeren skaber et billede til højre øje og et til venstre, som fx separeres vha. polariserede brilleglas. Brugeren føler at kunne bevæge sig i den virtuelle verden, fordi den gengives i forhold til brugerens position, som fx registreres af en positionsmåler (eng. position tracker), der er fastgjort til brugeren. Med displaysystemet gengives billedet visuelt, hvilket fx kan opnås ved at indbygge et computerdisplay i et par virtual reality-briller, ved at bruge holografiske computerskærme, ved at projicere virtual reality-billeder op på store, ofte panoramiske lærreder eller vha. en såkaldt CAVE. En CAVE er en terning på ca. 3 m på hver led, som brugeren træder ind i. Dens sider består af computerdisplays. Inde i en CAVE kan brugeren bevæge sig rundt i en virtuel, tredimensional verden. Der findes tilsvarende stereofoniske virtual reality-systemer. Virtual reality-systemer anvendes til en lang række formål inden for design, arkitektur, undervisning, navigationstræning, anskueliggørelse af komplekse data, underholdning og kunst.

Den erkendelsesteoretiske betydning af virtual reality er inspireret af forfatteren William Gibson, der i gennembrudsromanen Neuromancer (1984, da. Neuromantiker, 1993) definerede det beslægtede ord cyberspace som en fælles hallucination. Dette begreb har senere ført til en definition af virtual reality som en digital parallelverden til den traditionelle fysiske og sociale verden med egne love for rum og tid, egne naturlove og egne sociale kontrakter. Sådanne parallelle verdener har man fx adgang til via internettet, hvor virtual reality enten betegner de globale computernetværk eller visuelt eller auditivt præsenterede virtuelle verdener, som udbydes på internettet, og som består af digitale objekter og aktører, såkaldte avatarer (brugerrepræsentanter) og autonome agenter. Active Worlds, den største udbyder af virtuelle verdener, havde i 2006 ca. 1000 forskellige verdener med i alt ca.70.000 brugere.

Virtual reality har også udviklet sig til et associationsbaseret begreb, der har fået talrige aflæggere: Man taler om virtuelle universiteter, organisationer, kontorer, fællesskaber, forskningscentre, kirkegårde og museer. Begrebet synes i den sammenhæng at betegne sociale systemer, i hvilke kommunikationen formidles elektronisk. Således defineres en virtuel organisation som en organisation, hvis medlemmer udelukkende er forbundet af digitale kommunikationsmedier.

Virtual reality har vundet indpas som værktøj i træningssimulatorer, hvor et computergenereret billede af den virtuelle verden fx projiceres på indersiden af en halvkugleformet skærm, hvori de, der skal trænes, befinder sig. I halvkuglen kan der være forskelligt udstyr, fysisk såvel som virtuelt. Herved kan personerne risikofrit lære, hvordan omgang med udstyret (fx antiluftskytsmateriel) virker i den virkelige verden.

Fjerntilstedeværelse er ligeledes blevet en del af virtual reality-begrebet. Et eksempel er fjernoperation, hvor en læge vha. avanceret computer- og robotteknologi planlægger, simulerer og udfører et kirurgisk indgreb på en patient, som fysisk er placeret et andet sted.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig