Spotify er en svensk musikstreamingtjeneste, som blev lanceret i 2008, og som gennem 2010'erne etablerede sig som en af de vigtigste platforme globalt for formidling af musik og andet audioindhold (fx podcasts).
Tjenestens succes skyldtes ikke mindst lanceringen af en freemium-model, hvor brugere kunne få gratis men lovlig adgang til et udvalg af musik, som var sammenligneligt med 2000'ernes illegale fildelingstjenester (fx The Pirate Bay). Modellen var finansieret af reklamer, som kunne undgås ved tilkøb af et såkaldt premium-abonnement.
I sammenligning med konkurrenter som Apple Music, Amazon Music eller YouTube Music var Spotify tidligt førende på antallet af betalende abonnenter. Således steg antallet af brugere i perioden 2015-2023 fra ca. 70 til 570 mio., mens antallet af betalende abonnenter steg fra ca. 20 til 220 mio. Til sammenligning havde YouTube i 2022 mere end 2,6 mia. brugere men kun ca. 80 mio. brugere af tjenestens premiumservice.
Spotify har sammen med andre streamingtjenester forandret måden musik forbruges på, med implikationer for både kunstnere og den resterende musikbranche. Særligt har tjenesten siden omkring 2014 fremmet udviklingen af personliggjorte og kontekstbestemte services – fx individuelt sammensatte musikforslag, aktivitets- og stemningsbaserede playlister eller kontekstspecifikke reklamer.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.