Telefoncentral, koblingssted i det offentlige telenet for telefonsamtaler via kabelforbindelser. Danmarks første telefoncentral åbnede med 22 abonnenter i København i 1881. Telefonsamtalerne ekspederedes af en telefonist, som kunne — men ikke måtte — følge med i samtalerne. I 1930'erne påbegyndtes en automatisering af telefontjenesten, således at abonnenterne kunne kalde hinanden op direkte. Automatiseringen var fuldført i 1978.

Afhængigt af deres funktion i nettet er centralerne enten abonnentcentraler eller transitcentraler, hvor de sidstnævnte alene ekspederer trafik mellem andre centraler. Der har tidligere været ca. 1300 abonnentcentraler i Danmark svarende til de punkter, hvor ledningerne fra brugerne samles. Antallet er i 2006 reduceret til ca. 100, da mindre centraler er erstattet af koncentratorer. I abonnentcentralerne findes alle kundedata om bl.a. spærringer og valg af faciliteter. Det er også her, samtaler registreres mhp. taksering.

Også transitcentralernes antal er reduceret, da trafik ofte ekspederes direkte mellem abonnentcentraler. Der er dog oprettet ti særlige transitcentraler til samtrafik mellem Tele Danmarks net og andre danske net.

Med overgang til IP-telefoni vil traditionelle telefoncentraler blive erstattet af servere, som betjener kunders telefonianvendelser via tilslutninger til Internet. De offentlige IP-baserede net, som derved etableres på længere sigt, kaldes også NGN (Next Generations Network).

En central, som er placeret i en virksomhed, kaldes en PABC.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig