Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

tv (Tv-genrer - Tv-reklamer)

Oprindelig forfatter IbBo Seneste forfatter Redaktionen

Tv-reklamer på kommercielle tv-kanaler er korte spots i blokke mellem og som afbrydelser i programmerne. På tv-stationer, som er underlagt dansk lovgivning, fx TV 2, tillades reklameblokke kun mellem programmerne.

Tv-reklamer er først og fremmest karakteriseret ved gentagelse og kort varighed, normalt 10-40 s. Spots, der skal skabe opmærksomhed om bestemte mærkevarer, tjenesteydelser og firmaer, er dominerende i dansk tv, men i USA spiller tv-reklamer også en vigtig rolle i politiske valgkampe. Andre kortfattede informationsspots er nærtbeslægtede med tv-reklamens form. Det kan bl.a. være informationskampagner, der forsøger at ændre befolkningens adfærd, fx antirygekampagner.

Tv-reklamer er en afgørende finansieringskilde for mange tv-stationer. Derfor kritiseres stationerne ofte for at lade sig styre af kommercielle hensyn og seeranalyser; programfladen tilrettelægges simpelthen efter, om det tiltrækker købsmotiverede seere fra det "segment", som reklameblokken henvender sig til.

Annonce

Tv-reklamen skal på kort tid indfange og fastholde seerne, som har en tendens til at zappe væk under en reklameblok (se zapning); den udnytter elementer fra både fakta og fiktion, og der har gennem tiderne været en tydelig bevægelse fra produktorienteret, informativ reklame til den livsstilsorienterede, indirekte og fiktivt iscenesatte reklame; se også reklame, sponsorering og teaser.

Læs videre om seeranalyser, læs om andre tv-genrer eller læs om tv generelt.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Ib Bondebjerg: tv (Tv-genrer - Tv-reklamer) i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 23. juli 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=175402