Vejsalt.

.

Saltning, spredning af salt på veje med det formål at sikre fremkommeligheden og fremme trafiksikkerheden i områder med frost og sne om vinteren.

Saltning af veje er den vigtigste metode til bekæmpelse af glatføre. Glatførebekæmpelse sker i Danmark på basis af højteknologiske varslingssystemer, kombineret med præcise doseringer fra saltspredere kort tid før forventet frost eller sne på vejoverfladen.

Der doseres normalt med befugtet salt, som dels klæber til vejoverfladen, dels har en optøende virkning på is ned til ca. −10 °C. Salt er ikke beregnet til at smelte efterfølgende sne, men letter senere snerydning ved at forhindre, at sneen klæber til vejoverfladen.

Normalt anvendes natriumklorid (NaCl) til saltning, fordi det er langt det billigste, men andre salte, fx calciumklorid, urea (urinstof) eller CMA (calciummagnesiumacetat), kan også anvendes.

Urea og CMA er væsentlig dyrere end almindelig salt, men har den fordel, at de ikke medfører korrosion af metal; CMA bruges bl.a. på Storebæltsbroen. Der anvendes i Danmark i alt ca. 200.000 t salt årlig.

Salt har dog også skadelige virkninger. Almindelig salt øger korrosionen af metaldele i biler, autoværn og bygninger og har tillige en nedbrydende virkning på asfalt- og betonbelægninger. Salt skader desuden den omgivende vegetation som vej- og allétræer (se salt).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig