Lillebæltsbroerne. Den første Lillebæltsbro under opførelse. Loven om bygningen af broen blev vedtaget i 1924, men arbejdet forsinkedes pga. statslige besparelser. Den var oprindelig planlagt som en jernbanebro, men det blev senere besluttet, at den også skulle have vejbaner. Ved indvielsen i 1935 stod den med sine teknisk krævende konstruktioner som et flot vidnesbyrd om dansk ingeniørkunst. Det arbejdskraftkrævende broarbejde havde samtidig været et middel til mindskelse af den høje arbejdsløshed i begyndelsen af 1930'erne.

.

Tilkørsel til den nye Lillebæltsbro fra Jylland.

.

Lillebæltsbroerne. Den nye Lillebæltsbro ved solnedgang.

.

Lillebæltsbroerne er to broer, som over Lillebælt forbinder Jylland og Fyn i nærheden af Middelfart.

Den gamle Lillebæltsbro

Den første Lillebæltsbro, også kaldet den gamle Lillebæltsbro, blev indviet i maj 1935. Den har en total længde på 1178 meter og er 20,50 meter bred. Gennemsejlingshøjden er 33 meter. Den har to jernbanespor, en smal vejbane med bredde 5,6 meter og en kombineret gang- og cykelsti.

Bygningen af denne bro bød på store ingeniørmæssige udfordringer, ikke mindst hvad angik de fire bropiller, der skulle bygges på plastisk ler, Lillebæltsler, og placeres på vanddybder op til 35 meter. Selv efter bygningen af Storebæltsbroen udgør de de dybest funderede bropiller i Danmark. Også de store nittede brodragere med højder op til 24 meter og et hovedspænd på 220 meter var af usædvanlige dimensioner.

Den kraftigt stigende biltrafik over Lillebælt medførte, at det i 1963 blev besluttet at bygge en ny bro, som kunne indgå i det motorvejsnet, der få år tidligere var påbegyndt.

Den nye Lillebæltsbro

Den anden Lillebæltsbro, den ny Lillebæltsbro, åbnedes i 1970 som en ren motorvejsbro med seks vognbaner. Den er 1700 meter lang og 31,20 meter bred. Gennemsejlingshøjden er 42 meter. Den blev bygget som en hængebro, hvorved det blev muligt at reducere antallet af bropiller i bæltet til to.

Hængebroen indeholder tre fag: et 600 meter langt hovedfag over sejlløbet og to sidefag på hver 240 meter. De to 120 meter høje brotårne (pyloner) er udført i beton, mens brodrageren er formet som en hul, strømlinjeformet kasse i stål. Anvendelsen af en kassedrager var på det tidspunkt et nyt princip inden for hængebroernes område, Det var kun benyttet på Severn-broen i Storbritannien tidligere.

Den første Lillebæltsbro er afbildet på den nuværende 100 kr.-seddel.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig