Kvalitetsstyring er en fællesbetegnelse for en række metoder og aktiviteter, som bruges af en virksomhed for at opfylde krav vedrørende kvalitet.

I tidligere tiders håndværkersamfund, hvor der ofte var en tæt kontakt mellem kunde og leverandør, var der ikke stort behov for en systematisk kvalitetsstyring. Da produktionsformen ændredes fra, at hele produktet blev fremstillet i et sammenhængende forløb, til at enkeltdele blev frembragt i separate produktionsprocesser, blev det nødvendigt at formulere specifikke krav til enkeltdelene, for at de uden problemer kunne sammensættes til det endelige produkt. Kvalitetsstyring bestod hovedsageligt i godkendelsesinspektion i forbindelse med hver enkelt proces for at sikre, at de fastsatte specifikationer var overholdt for de enkelte dele.

Efter 2. Verdenskrig er der sket en ændring af holdningen til kvalitet og kvalitetsstyring. Nu opfattes kvalitetsstyring som en vigtig ledelsesfunktion, der inddrager alle medarbejdere i et samarbejde om et stadigt forbedringsarbejde med kunden i centrum. Endvidere fortolkes kvalitet bredt som produktets egnethed til at opfylde forbrugernes krav og forventninger. Kvalitetsbegrebet kan således omfatte flere produktegenskaber som fx funktion, udseende, pålidelighed, sikkerhed, vedligeholdelsesvenlighed og reparationsvenlighed. Kvalitetsstyring vedrører derfor alle faser af et produkts livscyklus fra konstruktions- og designfase gennem produktions-, brugs- og servicefase, til produktet skrottes eller evt. genbruges.

Et vigtigt element i kvalitetsstyring er, at afgørelser træffes på velunderbyggede fakta. Kvalitetsstyring benytter derfor i udstrakt grad statistiske metoder til processtyring (se kontrolgrænser), kundeundersøgelser, forsøgsplanlægning mv.

En virksomheds system for kvalitetsstyring kan dokumenteres i en kvalitetshåndbog, der beskriver virksomhedens aktiviteter på området og desuden fastlægger procedurer for styring af samtlige processer. Den internationale standardiseringsorganisation ISO har udarbejdet en række standarder, der formulerer basale krav til kvalitetsstyring. Kravene kan også bruges ved styring af serviceydelser. Virksomheder, der opfylder kravene i disse standarder, kan opnå et bevis herfor, et såkaldt certifikat.

I Danmark er virksomheder og enkeltpersoner med interesse for kvalitetsstyring organiseret i Dansk Forening for Kvalitet.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig