Vakuumbremse, bremse, der fungerer ved brug af en vakuumcylinder. Vakuumbremser blev konstrueret til togstammer trukket af damplokomotiver. Under kørslen er der normalt undertryk (fx på 0,6 bar) på begge sider af bremsecylinderens stempel, og stemplet står i bund pga. sin vægt. Ved aktivering af bremsen slippes luft ind under stemplet, som presses op af trykforskellen og trækker bremseklodserne an mod hjulene. Bremsen løsnes, når luften under stemplet atter suges ud.

Vakuumbremser bruges i mindre omfang end trykluftbremser, hvor luft presses ind under stemplet. Årsagen er, at ledningslækager lettere påvises ved trykledninger end ved vakuumledninger, samtidig med at trykluftbremser kan yde en større bremsekraft.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig