Dieselmotor. Verdens største dieselmotor på land menes at være denne B & W-motor, som står på H.C. Ørstedværket i København. Motoren, der er fra 1933, bruges stadig i nødsituationer som fx spidsbelastning eller totalt udfald af det sjællandske elnet. Motoren starter ved hjælp af trykluft og kan derfor i modsætning til andre kraftmaskiner på elværkerne starte uden strøm fra elnettet. Motoren har otte cylindre, måler 12 m i højden og kan yde 15 MW (ca. 20.000 hk).

.

Dieselmotor til personbil. Tekniske forbedringer som direkte indsprøjtning af dieselolie i cylinderen og højere kompression af den indsugede luft (turboladning) har øget effekten betydeligt i nyere dieselmotorer til biler. Turboladeren drives af motorens udstødningsgas. Den her viste motor er en 4 cyl./8 ventilers VW turbo-diesel med cylindervolumen 1896 cm3. Motoren, som har direkte indsprøjtning, yder 90 hk.

.

Dieselmotor, forbrændingsmotor med selvantændelse af brændstoffet. I dieselmotoren komprimeres den indsugede luft, hvorved temperaturen stiger så meget, at brændstoffet (dieselolie), der sprøjtes ind, lige før stemplet når øverste position, selvantænder. Ved forbrændingen stiger temperatur og tryk i cylinderen yderligere, så stemplet presses tilbage og yder mekanisk arbejde. Dieselmotoren fremstilles både som totakts- og firetaktsmotor og anvendes såvel som stationær kraftmaskine som til fremdrift af skibe, tog og biler. Se også forbrændingsmotor.

Faktaboks

Etymologi
Dieselmotoren er opkaldt efter Rudolf Diesel.

Tyskeren Rudolf Diesel konstruerede den første brugbare dieselmotor i 1897. Allerede i 1898 opnåede det danske firma Burmeister & Wain licens på produktion af dieselmotorer i Danmark. Firmaets første dieselmotorer blev leveret til det danske marked i 1904. Sammenlignet med datidens fremherskende kraftmaskine, dampmaskinen, havde dieselmotoren en betydelig bedre virkningsgrad og var billigere i både anskaffelse og drift. Dens fordele viste sig navnlig på mindre virksomheder som fx datidens elværker. I 1912 søsatte Burmeister & Wain verdens første oceangående dieselmotorskib, M/S Selandia; lavt brændstofforbrug og stor manøvredygtighed førte til, at dampskibene snart blev udkonkurreret. Som skibsmotor er dieselmotoren i dag den mest udbredte type.

Til togdrift er dieselmotoren ofte koblet til en generator, som leverer elektricitet til trækmotoren (diesel-elektrisk drift). I de danske IC3-tog er man dog på grund af nye og bedre transmissionsanlæg gået tilbage til direkte mekanisk fremdrift uden det elektriske mellemled.

Dieselbiler har længe været næsten enerådende på lastbil- og varevognsmarkedet, og i de seneste årtier har udviklingen af mindre dieselmotorer ført til stigende produktion og salg af diesel-personbiler. Dieselbiler har et lavere brændstofforbrug end benzindrevne biler og giver derfor et mindre udslip af CO2. Der arbejdes på at udvikle en katalysator til udstødningens partikelforurening; lykkes det, vil det gøre dieselbilen endnu mere miljøvenlig.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig