• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Web 2.0

Oprindelig forfatter Mads Gorm Larsen Seneste forfatter MHansen

Web 2.0, en fællesbetegnelse for en række egenskaber ved websider. Websider inden for Web 2.0 inddrager i høj grad brugeren. Oftest er siden blot en platform for materiale skabt af brugere. Eksempler på Web 2.0-sider er Amazon.com, Youtube.com, Wikipedia.org, denstoredanske.dk, Flickr.com, eBay.com og Imdb.com.

Selve udtrykket, Web 2.0, fandt Tim O'Reilly (f. 1954) på. Han ejer forlaget O'Reilly Media, der i 2004 afholdt en konference med titlen Web 2.0. Som et resultat af konferencen skrev han artiklen What is Web 2.0?. Artiklen og konferencen blev grundlaget for begrebets udbredelse. I artiklen beskriver O'Reilly otte egenskaber, som er kendetegnende for Web 2.0.

Der er mange forslag til, hvad der bliver Web 3.0. Dog er der foreløbig (2012) ikke enighed om, at den næste generation af websider overhovedet skal hedde Web 3.0.

Annonce

Se også World wide web og internettet.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Mads Gorm Larsen: Web 2.0 i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 26. juni 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=239419