Rammerne om fremtidens folkeskole og biblioteker blev lagt lige op til og i første halvdel af 1960'erne. I 1958 blev en ny folkeskolelov vedtaget, efterfulgt af en omfattende undervisningsvejledning i 1960. Og i 1964 blev en ny bibliotekslov vedtaget. I samme periode oprettedes flere amtslige skolecentraler og tværkommunale fællessamlinger af klassesæt til brug i skolen, dvs. forgængerne for de senere amtscentre for undervisning. Resultatet blev en voldsom forøgelse af det offentliges indkøb af børnebøger. Så stor betydning fik skolers og bibliotekers indkøb, at det fik direkte indflydelse på børnelitteraturens form og indhold.

Vejviser

Værket Historien om børnelitteratur udkom i 2006. Teksten ovenfor er kapitlet Skolen og bibliotekerne.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig