For børnelitteraturen bliver indgangen til 1900-tallet et farvel til de korte former som dominerende genrer. Det rimede, fortællende digt med tilknyttede illustrationer forsvinder næsten helt fra børnebøgerne, men lever dog i nogen grad videre i børnebladene, og de ganske korte og ofte moraliserende fortællinger erstattes af længere, novellelignende former. Disse nye, oftest realistiske fortællinger er stadig opbyggelige, men moralen formuleres nu sjældnere eksplicit. Vigtigst af alt er dog, at romanen for alvor slår igennem som børnelitteratur, hvad de ovenfor nævnte oplysninger om antal udgivelser og børns læsevaner tydeligt understreger.

Selvfølgelig læses der stadig højt for børn i familien, især for de mindre børn, men en større og større del af de børnebøger, der udgives, har de selvstændigt læsende børn fra omkring niårsalderen som målgruppe. Dermed understreges den fritstilling af børnene, som tidligere er omtalt: Børn kan i højere grad selv vælge, hvad de vil læse, hvor de vil læse, hvornår de vil læse, og hvordan de vil læse. Og dermed vokser ikke overraskende mange voksnes bekymring for, hvad dette dog kan føre til, sådan som det tidligere er påvist.

I det følgende vil karakteristiske værker fra overgangsperioden 1880-1918 blive omtalt, fordelt på fortællingerne, romanerne og billedmedierne.

Vejviser

Værket Historien om børnelitteratur udkom i 2006. Teksten ovenfor er kapitlet Værker i tiden.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig