Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Tidsånden

Oprindelig forfatter TW

Læser man i nationale og internationale oversigtsværker om børnelitteratur, vil man næsten alle steder se John Locke og JeanJacques Rousseau omtalt som to filosoffer, der har haft stor betydning for børnelitteraturens udvikling. Set fra en dansk synsvinkel synes Locke dog ikke at have spillet nogen nævneværdig rolle, mens Rousseau mest har virket gennem de tyske pædagoger, som han i vid udstrækning inspirerede. Her tænkes på de allerede nævnte filantroper Basedow og Campe, hvortil kommer Salzmann, som jeg straks skal vende tilbage til.

Men først en tydeliggørelse af Lockes og Rousseaus tanker om børn, opdragelse og læsning som supplement til det, der tidligere er sagt om deres opfattelse af fabler (se Fabler). Begge filosoffer beskæftigede sig i øvrigt ikke kun med opdragelse, men i høj grad også med samfundets indretning.

Noter

En kortfattet præsentation af John Lockes tanker, herunder hans pædagogik, findes i Svend Erik Stybes John Locke (1965). Om Jean-Jacques Rousseau, se Peter Wivels Rousseau: fantasien til magten (1998). Litteraturen om både John Locke og Rousseau er omfattende.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Torben Weinreich: Tidsånden i Historien om børnelitteratur, 2006, Branner og Korch. Hentet 21. oktober 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=307919