Émile Jaques-Dalcroze, 1865-1950, schweizisk komponist og musikpædagog. Omkring 1900 skabte J-D et musikpædagogisk system baseret på gymnastik, musikteori, rytmik, klang og form. Metoden følger tre linjer: eurytmi, der fokuserer på kroppens rytme og dynamik; solfège, der træner øret, øjet og stemmen, og improvisation, der samler elevernes erfaringer i egne kreationer bestående af bevægelse, sang, tale og musik. 1910 grundlagde J-D Bildungsanstalt für Musik und Rhythmus i Hellerau ved Dresden. I et vellykket samarbejde med Adolphe Appia, der i eurytmiens symbiose mellem musik og klassisk kropssprog så en mulighed for at realisere sine visioner om danser-skuespillerens nærvær i det abstrakte rum, iscenesatte J-D 1913 bl.a. scener fra C W Glucks opera Orpheus und Eurydike. Forestillingen blev set af bl.a. Stanislavskij, George Balanchine, G B Shaw, Harley Granville-Barker, Max Reinhardt, Mary Wigman, Serge Diaghilev og Vaslav Nijinskij, hvis koreografi til Igor Stravinskijs Le Sacre du Printemps 1913 tydeligvis var påvirket af J-D. Pga. 1. Verdenskrig flyttede J-D 1915 instituttet til Genève, hvor det i dag har hovedkvarter.

Bibliografi: Jaques-Dalcroze, E Rythmique, art et éducation 1904; Giertz, D Kultus ohne Götter, Jaques-Dalcroze und Appia 1980; Spector, I Rhythm and life: the work of Emile Jaques-Dalcroze 1990.

L'Institut Jaques-Dalcrozes hjemmeside

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig