Forsøgsscenen. Nordahl Griegs Barrabas instrueret af Per Knutzon i 1930 i en stilladskonstruktion, der viser hans påvirkning fra de sovjetiske konstruktivister.

.

Forsøgsscenen, dansk teater 1929-31, startet af en gruppe unge intellektuelle og kunstnere, mange med tilknytning til det internationale, socialistiske tidsskrift Monde. Teatrets målsætning var at skabe et samarbejde mellem kunstarterne og beskæftige sig med tidens brændende spørgsmål. Ved at gøre Forsøgsscenen til et foreningsteater undgik man både bevillingssystemet og censuren. Man rådede ikke over en fast scene og en permanent trup, men var afhængig af hjælp fra de etablerede scener. Allerede i 1931 standsede Forsøgsscenen, der også omfattede en filmafdeling, sin virksomhed pga. svigtende økonomi og politiske uenigheder i gruppen. Den nåede i sin korte levetid at introducere betydelige udenlandske dramaer som Georg Büchners Woyzeck (med en debuterende Sam Besekow i titelrollen), Nordahl Griegs Barrabas, Brechts Trommeln in der Nacht (Trommer i Natten) og Friedrich Wolfs Cyankalium, alle iscenesat af Per Knutzon, der viste sig som en moderne instruktør, velorienteret om de nye strømninger i tysk og sovjetisk teater. Forsøgsscenen blev en tiltrængt fornyelse i dansk teater og var også fremadpegende gennem sin inddragning af kunstnere fra andre områder. På billedkunstnersiden kan nævnes Holger Kapel, der stod for teatrets marionetafdeling, Hans Scherfig, Anton Hansen og Gitz-Johansen, og blandt komponisterne Franz Syberg, Erling Brene, Otto Mortensen, Bernhard Christensen og Knudåge Riisager.

Bibliografi: Forsøgsscenen 1929-1932 Tidsskrift udg. af Teatret.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig