Lysekrone, .I Komediehuset på Kongens Nytorv fra 1748 blev rummet oplyst ved fem mindre, senere tre lidt større L over prosceniet. Som lyskilder var de imidlertid ikke gode. Lysene dryppede ned på skuespillerne, og publikum havde svært ved at se deres mimik, fordi lyskilden over scenen dels skabte en generende lysmur, og dels belyste skuespillernes ansigter uheldigt.

1792 blev de tre prosceniumskroner erstattet af en stor L midt i salen, som ved forestillingens begyndelse kunne hejses op bag en skærm, der var åben mod scenen, så salen blev delvis mørkelagt og scenen oplyst forfra. Samme L faldt 1847 ned under en forestilling, da kun to af de fire maskinfolk, der skulle hejse den op, var mødt på arbejde. Ingen kom væsentligt til skade; den familie, der havde siddepladser lige under kronen, var ikke nået frem i tide. I den nye teaterbygning fra 1874 blev L indrettet med gaslys, som kunne dæmpes under forestillingen. Indtil 1915 havde Blindeinstituttets klienter gratis adgang til loftet over kronen, hvor akustikken skal være helt eminent.

Verden over har de fleste teaterhuse fra 1800-tallet en L som fremtrædende dekoration og lyskilde for tilskuerrummet; den seks tons tunge L i Pariseroperaen fra 1875 spiller en central rolle i Lloyd Webbers The Phantom of the Opera 1986.

Omkring 1900 var det ikke længere moderne med de meget store L i teaterrummet; den store L fra 1835 fra teatret på Sortebrødre Torv i Odense hænger i dag i Odense Teaters foyer, mens salen er oplyst af seks mindre L. På Aarhus Teater fra 1900 oplyses salen af en mindre L omgivet af 12 lamper og med 22 små prismekroner ophængt under 1. etage. Se også Hofteatret.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig