Lars Norén. Natten er dagens mor på Aalborg Teater. F.v. Anders Baggesen Christian Mosbæk, Bodil Sangill og Jens Østerholm, instrueret af Mogens Pedersen i Henrik Poulsens scenografi. 1986.

.

Lars Norén, f. 1944, svensk dramatiker, instruktør og forfatter. I 1962 debuterede han som lyriker og i 1973 som scenedramatiker med det meget udskældte Fursteslickaren på Dramaten. Først i 1980'erne begyndte han rigtigt at skrive for teatret med de to næsten rituelle stykker Modet att döda 1978 (Mod til at dræbe Teatret ved Sorte Hest 1985) og Orestes 1980 (DRtv 1982). De to følgende skuespil, En fruktansvärd lycka 1981 (En frygtelig lykke Aarhus Teater 1983) og Underjordens leende 1982 (Natten ler Det Kongelige Teater 1982) beskrev et økonomisk velhavende – men mentalt ruineret borgerskab.

Hans store gennembrud som dramatiker kom med de to biografiske Natten är dagens mor 1982 (Natten er dagens mor Det Kongelige Teater 1986) og Kaos är granne med Gud 1982 (Kaos er nabo til Gud Odense Teater 1985), der skildrer familiens sammenbrud med Eugene O’NeillsLang dags rejse mod nat som model. I løbet af 1980'erne gennemspillede N med fire faste karakterer fra Skåne eller Stockholm en familiekvartet, der består af en svag, lidt fraværende far, en dominerende mor, en storebror/-søster, der går i forældrenes spor, og en oprørsk lillebror/-søster. Disse fire personer anbringes altid i et hermetisk lukket rum: ‘Vi er som de fire søjler i et tempel, vi kan ikke blive færre uden at blive knust’, lyder en replik i Och ge oss skuggorna 1991 (Og giv os skyggerne Aarhus Teater 1993), som N skrev om O’Neill, hans kone og to sønner. I løbet af 1990'erne åbnedes dette lukkede rum, og antallet af personer voksede, idet N med Tjekhovs fire store stykker som model beskrev tidens moderne svenske middelklasse.

Sidst i 1990'erne vendte han sig fra familien og beskrev samfundets marginaliserede og hjemløse individer: i Kliniken 1994 (Klinikken Aarhus Teater 1996) og i storbyens gader Personkrets 3:1 1998 (Personkreds 3 Edison 1998). Her beskriver han 35 subsistensløse narkomaner, alkoholikere, skizofrene, prostituerede og dropouts gennem deres helt individuelle diskurs. I Sju/Tre 1999 lod N tre nynazistiske fanger (fængselsteater) selv komme på scenen. En af dem flygtede efter sidste forestilling og dræbte 2 politibetjente; det politiske teater blev selv politisk virkelighed. De mange lag og henvisninger i Ns tekster ska ber en heterogen skuespiltekst, man ikke kan læse en bestemt betydning ud af. Ns værker er berømte for deres længde, men efter årtusindskiftet ser man forsøg med en række korte og knappe stykker. Siden 1999 har N været kunstnerisk leder af Riksteatern og i 2006 blev han sammen med producent Ulrika Josephsson valgt til leder af Betty Nansen Teatret, men trak sig, da teaterets bestyrelse opfordrede dem til at afstå fra posten.

Dramatiske værker: München-Athen 1981 (CaféTeatret 1986); Demoner 1982 (Dæmoner Aveny Teatret 1986); Stillheten 1984 (Stilheden Aveny Teatret 1990); Autumn + Winter CaféTeatret1989 (Höst och vinter 1989); Endagsvarelser 1988 (Døgnvæsener Det Kongelige Teater 1990); Sommar 1989 (Sommer Det Kongelige Teater 1993); Löven i Vallombrosa 1991 (Vallombrosa Betty Nansen Teatret 1995); Rumäner 1994 (Rumænere Folketeatret 2001); Skuggpojkarna 1998 (Drengene i skyggen Betty Nansen Teatret 2000); Vinterförvaring 2003 (Vinterforvaring Odense Teater 2004); Krig 2004.

Bibliografi: Iscenes.: Hamlet 2007 (Kronborg 2007).

Teaterpriser: Nordisk Dramatiker Pris.

Bibliografi: van Reis, M ‘Den omänskliga komedin’ i Norén, L De döda pjäserna I-IV 1994 & Det slutna rummet – sex kapitel om Lars Noréns författarskap, 1963-1983 1997.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig