Giacomo Torelli, 1608-78, italiensk arkitekt, maskinist og teatermaler, elev af Giovan Battista Aleotti. 1641 åbnede Teatro Novissimo i Venedig med Francesco Sacratis La Finta pazza, hvor T havde stået for dekorationer, maskineri og for teatrets hele udformning. Her udviklede han barokscenens komplicerede maskineri med vogne og rammer, der tillod hurtige og samtidige kulisseskift. 1645 blev han kaldt til Paris og etablerede maskineriet på Molières teater i Palais Petit-Bourbon, hvor opførelsen af Corneilles Andromède 1650, blev en milepæl med sine dybe centralperspektiver, bølgevalser, søuhyrer, skymaskiner, gudetilsynekomster og magiske sceneskift. 1661 blev han udkonkurreret af Gaspare Vigarani, og efter ringe succes ved hoffet med opsætningen af Molières Les Fâcheux s.å. tog T tilbage til Italien. Han slog sig ned i fødebyen Fano, hvor han gik i gang med at skabe endnu et teater, Teatro della Fortuna, hvortil han udførte sine sidste dekorationer; Alessandro Melanis Il Trionfo della continenza 1677. Se også Perspektiv.

Bibliografi: Bjurström, P Giacomo Torelli and Baroque Stage Design 1961.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig