Birgitte Mellentin, f. 1951, dansk scenograf, uddannet på Kunsthåndværkerskolen, tekstillinjen 1972 og Statens Teaterskole 1987. Til sværvægtere inden for romantikkens teater som Oehlenschlägers Kjartan og Gudrun 1993, Fostbrødrene 1999 og Heinrich von Kleists Prinsen af Homburg 1996, alle på Det Kongelige Teater og i samarbejde med Klaus Hoffmeyer skabte M et abstrakt univers med symbolladede kostumer og lyset som suggestiv aktør. Og netop det abstrakte i forening med antydningens kunst og sikker stilfornemmelse har givet en spændvidde i udtrykkene, fx i Dürrenmatts Den gamle dame besøger byen Aveny Teatret 1991, Dr. Dantes elektroniske komedie Dr. Dantes Aveny 1993, Peter Asmussens Isbrandt Det Kongelige Teater 1997, Lars Noréns Så enkel er kærligheden Rialto Teatret 2000, Gerz Feigenbergs Tilfældighedens engel Det Kongelige Teater 2000, Harold Pinters dramatisering af Marcel Prousts På sporet af den tabte tid Aarhus Teater 2004, Willy Russels musical Blodbrødre Det Danske Teater 2005 og Tennessee Williams’ Kat på et varmt bliktag Det Kongelige Teater 2006. Se også Molière; Astrid Saalbach.

Teaterpriser: Reumert-Prisen (Årets scenograf).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig