La Comédie-Italienne, betegnelse for den italienske trup, også kaldet Théâtre Italien, som fra 1658 spillede nogenlunde fast i Paris, til forskel fra de franske skuespillere i Comédie-Française. C var en commedia dell’arte trup og spillede i en periode på teatret i Petit-Bourbon vekselvis med Molière, siden især på Hôtel de Bourgogne. Truppen var under kongelig protektion og blandede efterhånden skrevne franske dialoger i improvisationerne. Dens mest legendariske komikere gennem årene var Tiberio Fiorilli, kaldet Scaramouche, og Domenico Biancolelli, hvis groteske Harlekin blev det altdominerende midtpunkt. Fra 1694 udgav lederen Evaristo Gherardi dens repertoire under titlen Le Théâtre Italien, som blev en inspirationskilde for Holberg. 1697 blev truppen bortvist fra byen og hoffet efter kongelig ordre, da dens grovkornede komik ikke længere tåltes. Først efter Ludvig XIVs død ansattes en ny italiensk trup, kendt som Le Nouveau Théâtre Italien, ledet af Luigi Riccoboni, som bl.a. samarbejdede med Marivaux i mere raffinerede og følsomme retninger. Carlo Goldoni var 1762 en kort periode leder, men uden at kunne gennemføre en egentlig fornyelse. Truppen fusionerede 1762 med Opéra-Comique og blev formelt opløst 1793.

Bibliografi: Holm, B Solkonge og Månekejser 1991; Scott, V The Commedia dell’Arte in Paris 1990.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig