Udstyrsstykke, forestilling med fokus på den ydre visuelle iscenesættelse. Der kan være tale om historisk kolorit i rige materialer og farver som fx Shakespeareopsætninger i renæssancens klædebon. En opsætning med store masseoptrin, og hvor teaterteknikken får lov at brillere. U blev en del af barokkens udtryksform med store optog og fester som fx Christian IVs Det store Bilager 1634, og tidens overdådige hofballetter. Genren knytter sig især til de spektakulære musikdramatiske kompositioner som fx Giuseppe Verdis Aida 1871 og Giacomo Puccinis Turandot 1926 samt den store episke balletform som fx Pjotr Iljitj Tjajkovskijs Tornerose 1890, der oftest appellerer til det helt store udstyr. Men også stilen, som den kunne opleves på Folies-Bergère i Paris omkring 1. Verdenskrig, inspirerede fx Scalas storstilede revyopsætninger med et kor af forgyldte dansepiger og andet, der kunne kildre sanserne. Musicalen benytter sig ligeledes af denne visuelle fascination som fx The Phantom of the Opera af Andrew Lloyd Webber 1987, hvor hele udstyret er sat i spil.