Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.
Den Store Danske bliver fra efteråret 2020 opdateret af Foreningen lex.dk.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

arbejderteater

Oprindelig forfatter KeKv

 Arbejderteater. Ruth Berlaus iscenesættelse af Brechts Fru Carrars Geværer 1937 med Dagmar Andreasen (t.v.) i titelrollen. Forestillingen blev sat op af RT (Revolutionært Teater), ledet af Per Knutzon.

Arbejderteater. Ruth Berlaus iscenesættelse af Brechts Fru Carrars Geværer 1937 med Dagmar Andreasen (t.v.) i titelrollen. Forestillingen blev sat op af RT (Revolutionært Teater), ledet af Per Knutzon.

arbejderteater, opfattet som teater, spillet af arbejdere, for arbejdere, om arbejdere og i et vist omfang skabt af arbejdere, opstod i sidste halvdel af 1800-tallet som led i arbejderklassens politiske kamp. Det adskilte sig såvel fra det dilettantiske underholdningsteater, der dyrkedes i mange arbejderforeninger, som fra fx Volksbühne-bevægelsen, hvis mål var at bringe det borgerlige teater ud til arbejderklassen. Det var arbejderbevægelsens venstrefløj, der gik ind for skabelsen af et alternativ til den individuelle borgerlige kunst. Yndede genrer inden for det autonome A var ‘levende billeder’ fra arbejderklassens historie og talekoret, der skulle fremme solidaritet og fællesskab. Efter oktoberrevolutionen gav de sovjetiske ‘Blåblusetrupper’ inspiration til et nyt kommunistisk klassekampteater.

I mellemkrigstidens Europa og USA voksede opsøgende agitpropteatre frem, der i satiriske kortscener agiterede for kommunismens sag og ensidigt hyldede den sovjetiske arbejder- og bondestat. Der foregik en nok så indædt kamp mellem det socialdemokratiske A og det kommunistiske, der afspejlede splittelsen i arbejderbevægelsen og i nogen grad var med til at skygge for faren fra den hastigt voksende nazisme. Hovedfjenden i det socialdemokratiske A var den dæmoniske kommunist, og hos kommunisterne den socialdemokratiske pamper. I Danmark oplevede man modsætningen mellem det socialdemokratiske Arbejdernes Teater og den kommunistiske agitproptrup RT, der hentede inspiration fra Tyskland, hvor det revolutionære A stod stærkt og støttedes af venstreintellektuelle kunstnere som instruktøren Erwin Piscator, komponisten Hanns Eisler og dramatikeren Friedrich Wolf. Se også Folketeater; Politisk teater.

Bibliografi: ‘Le théâtre d’agit-prop de 1917 à 1932’ i Bablet, D Théâtre Années Vingt Tome 1-4, 1977; Hoffmann, L & Hoffmann-Ostwald, D Deutsches Arbeitertheater 1918-1933 1-2, 1972; Kvam, K ‘Dansk arbejderteater i 20erne og 30erne’ i Hind, T Teater, fantasi, klassekamp 1979.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Kela Kvam: arbejderteater i Gyldendals Teaterleksikon, Alette Scavenius (red.), 2007, Gyldendal. Hentet 23. februar 2020 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=427188