Groteske, it. grottesco. I den sene romertid (ca. 300-600 e.Kr.) var det udbredt at bemale vægge og lofter med sammenslyngede bladranker tilsat fantastiske motiver som menneske- eller dyrelignende kimærer (et uhyre ofte med en løves hoved, en geds krop og en drages hale). Ved udgravninger under den italienske renæssance af Roms ruiner, kaldet grotterne, blev stilen genopdaget og fik sit navn. Ordet forekommer fra 1502. Især Rafael Sanzios G fresker i Vatikanet blev et forbillede i Europa. Faktisk indgår en sådan blanding af menneskeligt og dyrisk, tragisk og komisk, realistisk og fantastisk, sanseligt og rationelt, velkendt og fremmed i alle kulturers mytologi, ritualer og kunst lige fra de ældste tider, og europæisk teater har brugt den siden satyrspillet og Aristofanes. Commedia dell’arte dyrkede Gs bizarre paradokser og blev et tilsvarende ideal. For romantikkens teater blev G et slagord og en modernist som Meyerhold kaldte den teatrets sjæl.

Bibliografi: Bakhtin, M Karneval og latterkultur 2001; Nielsen, H Det groteske 1976.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig