Angura, japansk forvanskning af engelsk underground. En subkultur af mindre teatergrupper, som fra 1960'erne til midt i 1980'erne med alternative produktionsformer, administration og opførelsespraksis formede sig som en protest mod det borgerlige samfund og det moderne ordteater shingeki og ikke mindst som en politisk protest mod bl.a. den japansk-amerikanske sikkerhedstraktat, AMPO. Med udgangspunkt i så forskelligartede udtryksformer som kabuki, folklore, striptease og trivialkunst forsøgte A med kælder- og gadeteater at finde tilbage til en ikke-vestlig kunstnerisk bevidsthed med rødder i teatrets urformer. De førende teaterfolk bag bevægelsen var Kara Juro, Suzuki Tadashi, Terayama Shuji og Ota Shogo.

Bibliografi: Goodman, D ‘The Post-Shingeki Theatre Movement in Japan’ i C H Kullman & W C Young Theatre Companies of the World 1986; Concerned Theatre Japan 1960-80.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig