Molière i rollen som Sganarelle. Samtidigt stik.

.

Molière. Det kvindelige selskab opført på Det Kongelige Teater 1997 i Klaus Hoffmeyers iscenesættelse og Birgitte Mellentins scenografi. De tre kvinder er f.v. Birthe Neumann, Karen Margrethe Bjerre og Bolette Schrøder.

.

Molière, egl. Jean-Baptiste Poquelin 1622-73, fransk dramatiker, skuespiller, instruktør og teaterleder. M kom fra et velstillet hjem – faderen var kgl. hoftapetserer. Mødet med skuespillerfamilien Béjart i 1642 fik ham til at bryde op fra sit borgerlige miljø, skifte navn og vælge teatret frem for juraen. Sammen med Madeleine Béjart, der blev hans elskerinde og førende skuespillerinde, og hendes brødre dannede han 1643 L’Illustre Théâtre. Trods det pompøse navn løb teatret ind i alvorlige økonomiske problemer og blev tvunget til at forlade Paris. Fra 1645-58 turnerede truppen i de franske provinser. M havde hurtigt overtaget ledelsen af teatret og var debuteret som dramatiker med komedier og farcer inspireret af fransk gøglertradition og italiensk maskekomedie. Da M 1658 vendte tilbage til sin hjemby, opførte han Corneilles tragedie Nicomède fra 1651 og sin egen Le Dépit amoureux (Den kierlige Forbitrelse 1724) for kongen, der blev så begejstret for Ms farce, at han gav truppen tilladelse til at blive i Paris. Her fik de lokaler i Salle du Petit-Bourbon, som de delte med de italienske commedia dell’arte aktører, en ordning der fortsatte, da truppen 1660 flyttede til Théâtre du Palais-Royal. M beundrede de italienske skuespillere, især truppens leder, Scaramouche-fremstilleren Tiberio Fiorilli, hvis gøglerkrave og fipskæg han overtog i sine mange komedieroller. I starten spillede Ms trup både tragedier og komedier – i 1664 Racines første tragedie La Thébaïde, men efter premieren på Alexandre le Grand 1665 forærede Racine bag ryggen på M stykket til konkurrenten Hôtel de Bourgogne og tog skuespillerinden Mlle Du Parc med sig. Berøvet sin førende skuespillerinde i det tragiske fag måtte M erkende, at tragedien ikke var hans sag. Til gengæld blev han med sine store sæde- og karakterkomedier, de fleste på aleksandrinervers, skaberen af den klassicistiske franske komedie (‘la haute comédie’). Hans nye ledende skuespillerinde blev Armande Béjart, datter af Madeleine B og fra 1662 gift med M. M holdt ikke op med at skrive typekomedier, farcer og komedie-balletter, beregnet for hoffet, men med Les Précieuses ridicules 1659 (De peene piger Det Kongelige Teater 1750, fra 1916 De ziirlige damer) rettede han latteren mod samtidens dårskaber, i dette tilfælde mod det manierede sprog, der benyttedes af de såkaldte preciøser, der som værtinder i salonerne øvede en ikke ringe indflydelse som smagsdommere, og som blev yderligere komisk ved at blive lagt i munden på et par naive provinspiger. Stykket blev indledningen til en række samfundsrevsende komedier, hvor M benytter latteren som våben, hvilket skaffede ham mange og farlige fjender. I l’École des Femmes 1662 (Fruentimmerskolen Lille Grønnegade teatret 1723/24, Omskoling af kvinder Betty Nansen Teatret 1983) gælder det den autoritære pigeopdragelse og det patriarkalske ægteskab, i Le Misanthrope 1666 (Misantropen Det Kongelige Teater 1751) den overfladiske og intrigante salonverden, og stærkest i Tartuffe 1664-69 (Lille Grønnegade teatret 1726) det religiøse bigotteri og hykleri, hvilket udfordrede de magtfulde devote kredse, der også havde vundet indpas ved hoffet, og som rent bogstaveligt truede ham med bål og brand. Men Ludvig XIV holdt hånden over ham; han havde moret sig over komedien, da den blev opført i Versailles i 1664, så fem år senere kunne den spilles offentligt i en noget omarbejdet udgave. Mens striden var på sit højeste, fik M tilladelse til at kalde sit teater La troupe du roi (kongens trup).

I sine store komedier overskrider M den skabelonagtige typekomedie. Hans karakterer er nok lattervækkende, men det forhindrer ikke, at fx den misantropiske Alceste og fritænkeren og kvindeforføreren Don Juan undertiden synes at tale med deres ophavsmands mund. Eftertiden har dog fundet andre facetter; da Poul Reumert i 1927 spillede Alceste i Misantropen på Det Kongelige Teater, blev han en næsten tragisk skikkelse. Det bedste indblik i Ms teater har han leveret selv i meta-komedien l’Impromptu de Versailles 1663, hvor han præsenterer sig selv og sin trup under et fiktivt prøveforløb og gør op med sine fjender og med den svulstige spillestil på Hôtel de Bourgogne. Ariane Mnouchkine og Théâtre du Soleil har med den fire timer lange film Molière 1978 givet et farverigt indblik i Ms liv og verden. Se også Titus Maccius Plautus; Ingenue; Instruktør.

Bibliografi: Berg, J Molière: Eller, Den store Komedie 1988; Bloom, H Molière 2002; Vedel, V Molière 1929.

Eksternt link:

www.site-molière.com

Værkoversigt
SKUESPIL UROPF. 1. OPF. i DANMARK
La Jalousie de Barbouillé
Le Médecin volant
L’Étourdi/Fusentast 1653 1723 Lille Grønnegade teatret
Le Dépit amoureux/Den kiærlige Forbitrelse, 1656 1724 Lille Grønnegade teatret
Les Precieuses ridicules/De peene Piger/ 1659 1750 Det Kongelige Teater
De latterlige Følsomme 1792 Det Kongelige Teater
De ziirlige Damer 1916 Det Kongelige Teater
Sganarelle, ou le Cocu imaginaire/Den indbildte Hanrej 1660 1751 Det Kongelige Teater
Dom Garcie de Navarre 1661
L’École des Maris/Mændenes Skole 1661 1722/23 Lille Grønnegade teatret
Les Facheux/De Fortrædelige 1661 1757 Det Kongelige Teater
L’École des Femmes/Fruentimmerskolen/ 1662 1726 Lille Grønnegade teatret
Omskoling af kvinder 1983 Betty Nansen Teatret
La Critique de l’École des Femmes 1663
L’Impromptu de Versailles 1663
Le Mariage forcé/Det tvungne Giftermaal 1664 1723 Lille Grønnegade teatret
La Princesse d’Élide 1664
L’Imposteur, ou le Tartuffe/Tartuffe, eller Den Skinhellige 1664 1726 Lille Grønnegade teatret
Don Juan, ou le Festin de pierre/D.J., eller Den Ugudelige 1665 1722/23 Lille Grønnegade teatret
L’Amour médecin 1665
Le Misanthrope/Misantropen 1666 1751 Det Kongelige Teater
Le médecin malgré lui/Doctoren imod sin Vilje 1666 1722/23 Lille Grønnegade teatret
Melicerte 1666/67
La Pastorale comique 1666/67
Le Sicilien, ou l’Amour peintre/Sicilianeren 1666/67 1722/23 Lille Grønnegade teatret
Amphitryon 1668 1703 Operahuset i Bredgade
L’Avare/Gnieren/ 1668 1722 Lille Grønnegade teatret
Den gerrige 1850 Det Kongelige Teater
George Dandin 1669 1722/23 Lille Grønnegade teatret
Monsieur de Pourceaugnac 1669 1722/23 Lille Grønnegade teatret
Le Bourgeois gentilhomme/Den højadelige Borgermand/ 1670 1722 Lille Grønnegade teatret
Den adelige borger/ 1750 Det Kongelige Teater
Den adelsgale borger/ 1845 Det Kongelige Teater
Den fine mand/ 1966 Aarhus Teater
Den adelsglade borger 1988 Grønnegårds Teatret
Les Amants magnifiques 1670
Psyché 1671
Les Fourberies de Scapin/Scapins Skalkestykker/ 1671 1749 Det Kongelige Teater
Scapins rævestreger 2002 Det Danske Teater
La Comtesse d’Escarbagnas 1671
Les Femmes Savantes/De lærde Damer/ 1672 1865 Det Kongelige Teater
Det kvindelige selskab 1997 Det Kongelige Teater
Le Malade imaginaire/Den indbildt Syge 1673 1723/24 Lille Grønnegade teatret

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig