Molière, egl. Jean-Baptiste Poquelin 1622-73, fransk dramatiker, skuespiller, instruktør og teaterleder. M kom fra et velstillet hjem – faderen var kgl. hoftapetserer. Mødet med skuespillerfamilien Béjart i 1642 fik ham til at bryde op fra sit borgerlige miljø, skifte navn og vælge teatret frem for juraen. Sammen med Madeleine Béjart, der blev hans elskerinde og førende skuespillerinde, og hendes brødre dannede han 1643 L’Illustre Théâtre. Trods det pompøse navn løb teatret ind i alvorlige økonomiske problemer og blev tvunget til at forlade Paris. Fra 1645-58 turnerede truppen i de franske provinser. M havde hurtigt overtaget ledelsen af teatret og var debuteret som dramatiker med komedier og farcer inspireret af fransk gøglertradition og italiensk maskekomedie. Da M 1658 vendte tilbage til sin hjemby, opførte han Corneilles tragedie Nicomède fra 1651 og sin egen Le Dépit amoureux (Den kierlige Forbitrelse 1724) for kongen, der blev så begejstret for Ms farce, at han gav truppen tilladelse til at blive i Paris. Her fik de lokaler i Salle du Petit-Bourbon, som de delte med de italienske commedia dell’arte aktører, en ordning der fortsatte, da truppen 1660 flyttede til Théâtre du Palais-Royal. M beundrede de italienske skuespillere, især truppens leder, Scaramouche-fremstilleren Tiberio Fiorilli, hvis gøglerkrave og fipskæg han overtog i sine mange komedieroller. I starten spillede Ms trup både tragedier og komedier – i 1664 Racines første tragedie La Thébaïde, men efter premieren på Alexandre le Grand 1665 forærede Racine bag ryggen på M stykket til konkurrenten Hôtel de Bourgogne og tog skuespillerinden Mlle Du Parc med sig. Berøvet sin førende skuespillerinde i det tragiske fag måtte M erkende, at tragedien ikke var hans sag. Til gengæld blev han med sine store sæde- og karakterkomedier, de fleste på aleksandrinervers, skaberen af den klassicistiske franske komedie (‘la haute comédie’). Hans nye ledende skuespillerinde blev Armande Béjart, datter af Madeleine B og fra 1662 gift med M. M holdt ikke op med at skrive typekomedier, farcer og komedie-balletter, beregnet for hoffet, men med Les Précieuses ridicules 1659 (De peene piger Det Kongelige Teater 1750, fra 1916 De ziirlige damer) rettede han latteren mod samtidens dårskaber, i dette tilfælde mod det manierede sprog, der benyttedes af de såkaldte preciøser, der som værtinder i salonerne øvede en ikke ringe indflydelse som smagsdommere, og som blev yderligere komisk ved at blive lagt i munden på et par naive provinspiger. Stykket blev indledningen til en række samfundsrevsende komedier, hvor M benytter latteren som våben, hvilket skaffede ham mange og farlige fjender. I l’École des Femmes 1662 (Fruentimmerskolen Lille Grønnegade teatret 1723/24, Omskoling af kvinder Betty Nansen Teatret 1983) gælder det den autoritære pigeopdragelse og det patriarkalske ægteskab, i Le Misanthrope 1666 (Misantropen Det Kongelige Teater 1751) den overfladiske og intrigante salonverden, og stærkest i Tartuffe 1664-69 (Lille Grønnegade teatret 1726) det religiøse bigotteri og hykleri, hvilket udfordrede de magtfulde devote kredse, der også havde vundet indpas ved hoffet, og som rent bogstaveligt truede ham med bål og brand. Men Ludvig XIV holdt hånden over ham; han havde moret sig over komedien, da den blev opført i Versailles i 1664, så fem år senere kunne den spilles offentligt i en noget omarbejdet udgave. Mens striden var på sit højeste, fik M tilladelse til at kalde sit teater La troupe du roi (kongens trup).
I sine store komedier overskrider M den skabelonagtige typekomedie. Hans karakterer er nok lattervækkende, men det forhindrer ikke, at fx den misantropiske Alceste og fritænkeren og kvindeforføreren Don Juan undertiden synes at tale med deres ophavsmands mund. Eftertiden har dog fundet andre facetter; da Poul Reumert i 1927 spillede Alceste i Misantropen på Det Kongelige Teater, blev han en næsten tragisk skikkelse. Det bedste indblik i Ms teater har han leveret selv i meta-komedien l’Impromptu de Versailles 1663, hvor han præsenterer sig selv og sin trup under et fiktivt prøveforløb og gør op med sine fjender og med den svulstige spillestil på Hôtel de Bourgogne. Ariane Mnouchkine og Théâtre du Soleil har med den fire timer lange film Molière 1978 givet et farverigt indblik i Ms liv og verden. Se også Titus Maccius Plautus; Ingenue; Instruktør.
Bibliografi: Berg, J Molière: Eller, Den store Komedie 1988; Bloom, H Molière 2002; Vedel, V Molière 1929.
Eksternt link:
www.site-molière.com
SKUESPIL | UROPF. | 1. OPF. i DANMARK |
---|---|---|
La Jalousie de Barbouillé | ||
Le Médecin volant | ||
L’Étourdi/Fusentast | 1653 | 1723 Lille Grønnegade teatret |
Le Dépit amoureux/Den kiærlige Forbitrelse, | 1656 | 1724 Lille Grønnegade teatret |
Les Precieuses ridicules/De peene Piger/ | 1659 | 1750 Det Kongelige Teater |
De latterlige Følsomme | 1792 Det Kongelige Teater | |
De ziirlige Damer | 1916 Det Kongelige Teater | |
Sganarelle, ou le Cocu imaginaire/Den indbildte Hanrej | 1660 | 1751 Det Kongelige Teater |
Dom Garcie de Navarre | 1661 | |
L’École des Maris/Mændenes Skole | 1661 | 1722/23 Lille Grønnegade teatret |
Les Facheux/De Fortrædelige | 1661 | 1757 Det Kongelige Teater |
L’École des Femmes/Fruentimmerskolen/ | 1662 | 1726 Lille Grønnegade teatret |
Omskoling af kvinder | 1983 Betty Nansen Teatret | |
La Critique de l’École des Femmes | 1663 | |
L’Impromptu de Versailles | 1663 | |
Le Mariage forcé/Det tvungne Giftermaal | 1664 | 1723 Lille Grønnegade teatret |
La Princesse d’Élide | 1664 | |
L’Imposteur, ou le Tartuffe/Tartuffe, eller Den Skinhellige | 1664 | 1726 Lille Grønnegade teatret |
Don Juan, ou le Festin de pierre/D.J., eller Den Ugudelige | 1665 | 1722/23 Lille Grønnegade teatret |
L’Amour médecin | 1665 | |
Le Misanthrope/Misantropen | 1666 | 1751 Det Kongelige Teater |
Le médecin malgré lui/Doctoren imod sin Vilje | 1666 | 1722/23 Lille Grønnegade teatret |
Melicerte | 1666/67 | |
La Pastorale comique | 1666/67 | |
Le Sicilien, ou l’Amour peintre/Sicilianeren | 1666/67 | 1722/23 Lille Grønnegade teatret |
Amphitryon | 1668 | 1703 Operahuset i Bredgade |
L’Avare/Gnieren/ | 1668 | 1722 Lille Grønnegade teatret |
Den gerrige | 1850 Det Kongelige Teater | |
George Dandin | 1669 | 1722/23 Lille Grønnegade teatret |
Monsieur de Pourceaugnac | 1669 | 1722/23 Lille Grønnegade teatret |
Le Bourgeois gentilhomme/Den højadelige Borgermand/ | 1670 | 1722 Lille Grønnegade teatret |
Den adelige borger/ | 1750 Det Kongelige Teater | |
Den adelsgale borger/ | 1845 Det Kongelige Teater | |
Den fine mand/ | 1966 Aarhus Teater | |
Den adelsglade borger | 1988 Grønnegårds Teatret | |
Les Amants magnifiques | 1670 | |
Psyché | 1671 | |
Les Fourberies de Scapin/Scapins Skalkestykker/ | 1671 | 1749 Det Kongelige Teater |
Scapins rævestreger | 2002 Det Danske Teater | |
La Comtesse d’Escarbagnas | 1671 | |
Les Femmes Savantes/De lærde Damer/ | 1672 | 1865 Det Kongelige Teater |
Det kvindelige selskab | 1997 Det Kongelige Teater | |
Le Malade imaginaire/Den indbildt Syge | 1673 | 1723/24 Lille Grønnegade teatret |
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.