Tom Stoppard, f. 1937, tjekkisk-engelsk dramatiker. Født i en jødisk familie var S på flugt fra jødeforfølgelser, først til Singapore, senere til Indien, og efter krigen endelig til England. Hans værker er præget af denne opvækst og kredser om menneskerettigheder og forfølgelse sat i scene med visuel komik og ordspil. Hans gennembrud, komedien Rosencrantz and Guildenstern Are Dead 1967 (Rosenkrantz og Gyldenstjerne er døde Det Kongelige Teater 1968), er en parafrase over Shakespeares Hamlet, der er Beckettsk i sin absurde stil og udstilling af de handlingslammede figurer. S er dog oftest set som en teaterskrædder, uden væsentlig politisk tyngde eller stillingtagen, som i komedierne The Real Inspector Hound 1968 (Hvem skød hvem Det Kongelige Teater 1969) og After Magritte 1970 (Det Sete Afhænger … Aarhus Teater 1972, Frit efter Magritte DRtv 1980). Uanfægtet er han én af sin generations mest opførte dramatikere. Ud over flere radiospil er S opført i Danmark med Every Good Boy Deserves Favour 1977 (Alle gode børn skal få Gladsaxe Teater 1980), Night and Day 1978 (Rialto Teatret 1983), On the Razzle 1981 (På vulkaner Aalborg Teater 1984), The Real Thing 1982 (Den ægte vare Det Kongelige Teater 1985) og Arcadia 1993 (Arkadien Det Kongelige Teater 1995).

Bibliografi: The Cambridge Companion to Tom Stoppard 2001.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig