Howard Brenton, f. 1942, engelsk dramatiker. Væsentlig skikkelse i engelsk politisk teater i 1970'erne. I 1968 sluttede B sig til Portable Theatre, en af Englands første opsøgende grupper. I det politisk engagerede gruppeteatermiljø udviklede han tidligt en markant og slagkraftig stil, der kunne kommunikere direkte og fastholde et publikum, der ikke var vant til at gå i teatret. Det var konsekvensen af et samfund i moralsk og politisk opløsning, han ville vise i værker som Christie in Love 1969, hvor ordensmagten befinder sig mindst lige så langt udenfor lovens rammer som de kriminelle. Med Revenge 1969 og de følgende stykker uddybede B sin samfundskritik. The Churchill Play 1974 var stærkt kritisk over for Englands håndtering af situationen i Nordirland. Stykket blev i 1976 udgangspunkt for en bearbejdelse direkte til Aarhus Teater Militært Område (Government Property). I 1976 blev B første engelske dramatiker, som blev opført på det nye National Theatre i London med Weapons of Happiness, og samme sted skabte hans Romans in Britain voldsom debat i 1980. Iranian Nights 1989 beskrev Salman Rushdie-sagen og Ugly Rumours 1998 og Snogging Ken 2000 det nye Labour. Som dramatiker samarbejder B ofte sammen med David Hare og Tariq Ali.

Dramatiske værker: Ladder of Fools 1965; Hitler Dances 1972; Magnificence 1972; Sore Throats 1979 (Ondt i Halsen CaféTeatret 1981); Bloody Poetry 1984 (Ord der brænder CaféTeatret 1995); Pravda 1985; Moscow Gold 1990; Berlin Bertie 1992; Kit 2003; Paul 2005.

Bibliografi: Ansorge, P Disrupting the Spectacle 1975; Duncan, W Six contemporary dramatists 1996; Itzin, C Stages in the revolution 1980; Mitchell, T File on Brenton 1988.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig